A Jon Peddie Research összegezte mivel játszanak a játékosok

A Jon Peddie Research néven ismert piackutató céget talán senkinek nem kell bemutatni, hiszen negyedévről-negyedévre szállítják a friss jelentést a PC-s GPU-piac aktuális állásáról. Ez azonban nem foglalkozik azzal a tényezővel, hogy az egyes hardvereket mire vásárolják. A hardvereladás az hardvereladás, függetlenül attól, hogy a terméket játékra vagy munkára veszi meg az adott felhasználó. Ez egyrészt teljesen rendben van, hiszen GPU-piacra vonatkozó jelentés erről szól, ugyanakkor a játékosokat jobban érdekli az, hogy a ténylegesen játékra használt gépek száma és a gyártók eloszlásának aránya milyen lehet.

A Jon Peddie Research most elkészítette ezt a jelentést, aminek a publikus részleteit maga Jon Peddie közölte a GraphicSpeaken.

Persze ez a kutatás nehezebb, mivel a játékosok elég sok táborra oszlanak. A jelentés a számos táborból háromra fókuszál, méghozzá az asztali és a mobil PC-re, illetve az asztali konzolra. Itt fontos megjegyezni, hogy az x86-os tabletek, illetve az Androidot futtató eszközök nem voltak részei a jelentésnek, vagyis a teljes ultramobil piac ki van zárva az ultramobil piacra készült platformot használó konzolokkal együtt. Ez amiatt van, hogy a hétköznapi játékosokra a kutatás nem koncentrált, így csak az úgynevezett többségi és a keménymagot képviselő játékosok szemszögéből van lemérve a piac.


(forrás: GraphicSpeak) [+]

A PC-s oldalról nehezebb kialakítani a játékosok számát, ugyanis rengeteg konfigurációt lehet építeni. Ezt a fenti kép nagyon jól levezeti. Ezen látható az is, hogy nem minden GPU-t vagy IGP-t vásárolnak játékra, hiszen ott vannak a munkaállomások, vagy például az irodai felhasználás, és ez igaz az asztali, illetve a mobil piacra is. Ahhoz, hogy behatárolható legyen a játékra használt GPU-k száma a Jon Peddie Research az alábbi diagramból indult ki, amiből végeredményben levezethető, hogy az eladott GPU-k 73,8%-a köt ki játékra is használt PC-kben.


(forrás: GraphicSpeak) [+]

A további adatokhoz a Steam platformot hívta segítségül a Jon Peddie Research, amelyből kikövetkeztették, hogy a játékra használt asztali gépek 16,5%-ában található Intel IGP. Persze a Steam nem bontja ketté a mobil és az asztali termékeket, ami egy hátrány, így a kutatás ezt az AMD negyedéves notebook adataihoz viszonyítva vezette le. Hasonlóan járt el a cég a mobil VGA-k esetében is, itt is be kellett vetni az AMD és az NVIDIA negyedéves eredményeit, és abból számolni egy megközelítőleg pontos értéket.

A konzolok helyzete egyszerűbb, mert minden konzolt játékra vesznek, így ebben az esetben csak a gépek eladási adatait kellett figyelembe venni. A jelenlegi kutatásban ez a Microsoft Xbox One, a Sony PlayStation 4, illetve a Nintendo Wii és Wii U gépekre korlátozódik. Itt lényeges megjegyezni, hogy a kutatás eléggé szabadon értelmezi az x86-os játékosoknak szánt GPU-k fogalmát. Ugyan a Nintendo Wii és Wii U nem x86-os processzort használ, de a beépített GPU architektúráját PC-be tervezettként értékelték, így bele lett számolva az eredménybe.

Az alábbi táblázatok a fentiek alapján összesítik, hogy melyik gyártó GPU-jával játszanak a játékosok a különböző piacokon, valamint összevonva:

Játékra használt PC-s GPU-k (millió)
Típus 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
(várható)
AMD 108,69 130,09 134,92 131,26 126,42 115,4 101,81
Intel 17,45 54,62 101,37 132,32 152,11 161,49 164,32
NVIDIA 160,05 155,83 161,61 153,89 145,63 145,82 144,35
Összesen 286,19 340,54 397,9 417,47 424,15 422,71 410,48
Játékra használt konzolos GPU-k (millió)
Típus 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
(várható)
AMD 155 180,2 194,7 216 249,71 277,45 307,08
Játékra használt PC-s és konzolos GPU-k összevonva (millió)
Típus 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
(várható)
AMD 263,73 310,33 329,67 347,26 376,12 392,85 408,9
Intel 17,45 54,62 101,37 132,32 152,11 161,49 164,32
NVIDIA 160,05 155,83 161,61 153,89 145,63 145,82 144,35
Összesen 441,23 520,78 592,65 633,47 673,86 700,16 717,57
A gyártók részesedése a játékra használt eszközök piacán
Típus 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
(várható)
AMD 59,8% 59,6% 55,6% 54,8% 55,8% 56,1% 57%
Intel 4% 10,5% 17,1% 20,9% 22,6% 23,1% 22,9%
NVIDIA 36,3% 29,9% 27,3% 24,3% 21,6% 20,8% 20,1%

A Jon Peddie Research az összegzésében kifejti, hogy bár az Intel vezeti a GPU-piacot az IGP-ivel, ezeknek csak nagyon kis része van játékra használva. A PC-s GPU-piacon ebből a szempontból az NVIDIA a vezető, míg a többségi és a keménymagot képviselő játékosokból álló teljes játékpiacot számolva már az AMD részesedése a legnagyobb.

Érdekesség, hogy a Jon Peddie Research kutatása szerint – az x86-os gépekre levetítve – ma több játékos játszik Radeonon, mint ahányan az Intel és az NVIDIA termékeit használják együttvéve. Bár ezek mind lényegtelennek tűnnek, de valójában nagyon fontos adatokról van szó, hiszen az adott játék által megcélzott platformok alapján ezekből a részesedésekből a legjobb üzleti döntéseket hozni arra vonatkozóan, hogy melyik gyártóra érdemes optimalizálni a készülő alkotást. A fentiek alapján, ha PC exkluzív programról van szó, akkor a GeForce-okat érdemes előnyben részesíteni, míg multiplatform címeknél a Radeonokat.


(forrás: GraphicSpeak)

Szintén lényeges adat a 2016-os esztendőre vonatkozóan az egyes piacon értéke. A konzolpiac valamivel több, mint 90 milliárd dolláros üzlet, míg a PC-s játékpiac nagyjából 200 milliárd dolláros. Ez azért is érdekes, mert a konzolpiac értékének a nagy része tulajdonképpen két gyártó között oszlik meg jelenleg, és nem is vásárolható pár géptípusnál több. Ezzel szemben a PC-s játékpiacon három gyártó osztozik, viszont az elérhető konfigurációk száma rendkívül magas. Persze a konzolpiacon a szoftvereladások ebbe nincsenek beleszámolva, ami ennek a szegmensnek a lényege, emiatt egy picit torz ez az összehasonlítás is.

Azóta történt