Murdered: Soul Suspect - Bemutató

Bevezetés és történet

Személy szerint mindig is szerettem a detektívtörténeteket, többek között Sir Arthur Conan Doyle Sherlock Holmes-, valamint Agatha Christie Poirot-regényeit. Ezért aztán igazán fellelkesülten fogtam bele a Murdered: Soul Suspect című játék tesztelésébe, aminek az alaptörténete mindennek nevezhető, csak nem mindennapinak. A programot a Cenega Hungary biztosította számunkra, amit ezúton is szeretnék külön megköszönni.

FIGYELEM! Mielőtt elkezdeném a játék történetének bemutatását, szeretném felhívni mindenki figyelmét, hogy - akármennyire is igyekszem spoiler-mentesen írni -, a mellékelt képekről sok információ szűrhető le a sztorival kapcsolatban! Ezért aki érzékeny erre, az óvatosan nézegesse őket.

A Murdered: Soul Suspect című játék (Továbbiakban: Murdered) Massachusetts államban, egy Salem nevű kisvárosban játszódik, melynek történelmét boszorkányüldözések, visszajáró lelkek és hasonló bizarr esetek tarkítják. Főhősünk, Ronan O'Connor nyomozó sem egy kimondott mintapolgár, hiszen korábbi életében maga is bűnöző volt. Ám mostanra már leszámolt sötét múltjával és rendőrként épp egy "Bell Killer" nevű sorozatgyilkos után nyomoz, aki rettegésben tartja Salem utcáit.

A játék első perceiben azt látjuk, ahogy O'Connort a gyilkos kidobja egy negyedik emeleti lakásból. Miközben zuhan, lepereg előtte az élete, eszébe jut felesége, akit korábban öltek meg, végül leesik az utcára. Először fel sem fogja, mi történt vele, indulna vissza az épületbe, ám nem tud oda bemenni. Ekkor veszi észre, hogy teste még mindig az utcán hever, a lelke pedig elszakadt tőle. Megpróbál visszajutni, ám nem sikerül, ráadásul a gyilkos is megjelenik és O'Connort a saját fegyverével szó szerint szitává lyuggatja.

Halála ellenére O'Connor szelleme nem jut át a túlvilágra, hanem egy köztes létsík fogságába esik, ahonnan csak úgy szabadulhat ki, ha megoldja elintézetlen ügyeit. Ezt felesége, Julia közli vele, akivel egy rövid ideig el tud beszélgetni. Azt követően O'Connor észrevesz egy másik szellemet, egy kislányt, akitől megtudja a fontosabb dolgokat az itteni léttel kapcsolatban. Például, hogy szellemként vannak bizonyos "ajándékai", melyek főleg a való életben kifejlesztett képességein alapulnak. Vagyis, mivel nyomozó volt, így itt is főleg detektívként tud érvényesülni, segíthet magán és a hozzá hasonlóan itt rekedt szellemeken.

Ezzel tulajdonképp lezárul a bevezető, innentől kezdődik el a valódi nyomozás, melynek során O'Connort irányítva ki kell derítenünk, ki is valójában ez a rejtélyes "Bell Killer" nevű gyilkos. Elsőként saját halálunk környékét kell felderíteni, majd az itt talált nyomok segítségével a gyilkosunk nyomára bukkanni. A hangsúly a detektívmunkán lesz, vagyis nyomokat kell keresni, szemtanúktól információt gyűjteni és hasonlók. Emellett segíthetünk a többi szellemnek is, mellékküldetések formájában. Legtöbbször haláluk körülményeit kell kideríteni, a testüket megkeresni, efféléket. Ha sikerül, békében távozhatnak a túlvilágra. A játék végén pedig O'Connor is követheti őket és csatlakozhat feleségéhez, Juliához.

Élet a halál után

Miután szellemek vagyunk, így nem tudunk interakcióba kerülni a fizikai tárgyak többségével, ám néhány esetben manipulálhatjuk őket, valamint azokat az embereket, akik felett kellő befolyással rendelkezünk. Átmehetünk a falakon és tárgyakon, kivéve azokat, melyek meg vannak szentelve. Mivel Salem városának történelmét számos misztikus eset jellemzi, így az itt élők többsége a túlvilági lényektől való félelmében az egész lakását megszenteltette, ezért viszonylag sok ilyet találunk, ahová szellemként nem jutunk be.

Maga a játékmenet egyszerű, annyira, hogy szinte minden helyszínen ugyanazt kell csinálnunk. A képernyő bal alsó sarkában láthatjuk kiírva, hogy az aktuális pályán hány bizonyítékot találhatunk meg. Ezek felkutatásához alaposan át kell vizsgálnunk a helyszíneket, majd ha már rendelkezünk az ügy megoldásához szükséges információval, levonhatjuk a konklúziót, ami átvisz minket a következő pályára. Mivel addig nem mehetünk tovább, míg meg nem találjuk az ügy kulcsát, így elakadás esetén biztosak lehetünk benne, hogy valami kimaradt.

Nem minden bizonyíték köthető össze az aktuális nyomozásunkkal, ezért megeshet, hogy csak úgy tudunk továbbmenni, ha mindent felkutatunk. De legtöbb esetben elég csak a közvetlen nyomokat kideríteni, azokkal már megoldható a rejtély és rájövünk a továbbjutás kulcsára. A "Q" billentyű segítségével hívhatjuk elő a felfedezett nyomok leírását, melyek közül ki kell választanunk az üggyel összefüggő bizonyítékokat. Ha közvetlen kapcsolat van közöttük, úgy az ikonja zöldre vált, míg piros esetén nem köthető az aktuális feladatunkhoz. Két-három helyes nyom már elég a továbbjutáshoz, nem kell mindet felkutatni.

Szellemként megszállhatjuk az emberek testét, belehallgathatunk gondolataikba, a fontosabb tanúk esetében pedig apróbb manipulációkkal is élhetünk (Influence), melyek segítségével rávehetjük őket apróbb cselekedetekre és gondolatokra, melyek felfedik előttünk a továbbjutáshoz szükséges információkat. Ha sikerül levonnunk a helyes következtetést, egy átvezető videót láthatunk, melyben összefoglalják számunkra a történteket, ezekből azt is megtudjuk, mi lesz a következő feladatunk.

Elsődleges feladatunk a Bell Killer nevű sorozatgyilkos felkutatása, ám a helyszíneken találunk más szellemeket is, akik szintén itt ragadtak addig, míg nem találnak megnyugvást. Ha segíteni akarunk rajtuk, akkor a mi ügyünkhöz hasonlóan kell eljárnunk, egyedüli különbség, hogy ezek megoldása nélkül is továbbmehetünk. Tehát érdemes őket befejezni, mielőtt elhagyjuk a helyszíneket, ne maradjanak megoldatlanok. A mellékfeladatokon kívül találunk még gyűjthető bizonyítékokat, melyekből egy bizonyos mennyiségűt kell összeszedni a mögöttük húzódó rejtély megoldásához.

Aki szeret elmélyedni a háttérsztoriban, szintén sok információt szedhet össze a szanaszét heverő újságokból és falra szögezett plakátokból, melyekből megismerhetjük Salem városának történelmét. Mellette O'Connor saját múltjából is előkerülnek emlékek, melyek javarészt a feleségével együtt töltött időről szólnak. Egy valódi detektívregénynek megfelelő mennyiségű információt deríthetünk ki, ha beleássuk magunkat a történetbe, de persze ezek megértéséhez nem árt némi angol nyelvismeret.

Tapasztalatok és vélemény

Elérkeztünk ahhoz a részhez, ami megkeserítette az életemet, ugyanis a játék irányítását annyira kontrollerre tervezték, hogy akinek az van, tulajdonképp nevetségesen egyszerűnek fogja találni az egészet, míg a billentyűzettel rendelkezők sűrűn emlegetik majd a készítők felmenőit. No, nem azért, mert olyan sok gombot kell használni, hanem mert egyrészt nem lehet testre szabni, másrészt a QTE-k gyakorlatilag teljesíthetetlenek, még úgy is, hogy csak pár billentyűt kell lenyomni időben.

Most a konzollal rendelkezők nyilván értetlenül csóválják a fejüket, hogy mégis mi lehet a bonyolult pár gomb időre történő lenyomásában. Nos, mindössze annyi, hogy ezeket a QTE-ket billentyűzettel rettentő nehéz megcsinálni, mert nem erre lettek kitalálva. Kontrollerrel gyerekjáték, kipróbáltam, akinek az van, nevetve átjuthat rajta, de ha valaki egérrel és billentyűzettel játszik, annak kellő türelemre és erős idegrendszerre lesz szüksége - vagy két levél Xanaxra.:)

Találkozhatunk ugyanis démonokkal, akik szellemekre vadásznak, majd elnyelik őket. Csak úgy tudjuk elintézni, hogy Sam Fisher mintájára a hátuk mögé lopakodunk, majd megnyomjuk az "R" gombot és úgy tartjuk. Ezt követően alig egy másodpercünk van arra, hogy az előtűnő billentyűzet-kombinációt lenyomva kivégezzük őket. Kontrollerrel ez a rész gyerekjáték, de billentyűzettel rémálom. Ha nem sikerül, akkor el kell rejtőznünk a szellem-alakokban, melyek között ide-oda surranva elmenekülhetünk a démon elől.

A démonok figyelmét elterelhetjük varjak (vagy hollók) segítségével, így könnyebben a hátuk mögé kerülhetünk. Vannak hasadékok, melyeken ha megpróbálunk áthaladni, démon-kezek lehúznak a mélybe és game over. Szerencsére ezeken könnyen átjuthatunk, ha megszállunk egy embert, aki "átvisz" minket a túlsó oldalra. Ha pedig egy macskát látunk, az ő bőrében nemcsak magasabb helyekre juthatunk el, de ezeken a démon-hasadékokon is átkelhetünk. Sokszor leszünk erre kényszerülve, szellemként ugyanis nem tudunk ugrani, így - amíg meg nem tanulunk teleportálni - csak macskák segítségével jutunk tovább.

A Murdered című játék helyszínei sajnos teljesen lineárisak, ami rendkívüli módon behatárolja lehetőségeinket. Amíg rá nem jövünk a megoldásra, nem tudunk továbbjutni, akárhogyan is szeretnénk. Bár el lehet benne sétálgatni, de amint túl messzire kerülünk aktuális feladatunktól, még a nyílt utcán is automatikusan hátra-arcot hajt végre főhősünk, hogy még véletlenül se haladjunk rossz felé. Ami a grafikát illeti, nagy általánosságban elmegy, de 2014-ben ennél sokkal kidolgozottabb környezetet is készíthettek volna, különösen annak fényében, hogy nem nagy a bejárható terep.

A karakterek már egy fokkal jobban néznek ki, de rajtuk is lett volna még mit javítani. A hangok és a zenék rendben vannak, a hangulat pedig kellően kísérteties és túlvilági, ami nagyon jól illeszkedik a kiemelkedő történethez. Sajnos túl rövid a főszál, ha valaki csak erre koncentrál, akkor mindössze 3-4 óra alatt eljuthat a végére. Ám ha vesszük a fáradtságot és megoldjuk a mellékfeladatokat, felderítjük a helyszíneket, meghallgatjuk az emberek gondolatait, úgy ez az idő kibővíthető nagyjából 7-8 óra környékéig is.

Összességében véve egy viszonylag érdekes program lett a Murdered: Soul Suspect című játék. A legnagyobb erősségét a története adja, mely kellően titokzatos és hátborzongató is egyszerre (Gyengébb idegzetűek készüljenek fel, hogy pár erőszakos jelenet tarkítja a programot, ami megzavarhatja nyugalmukat). Ha értékelnem kellene, akkor nagyjából 6-7 pontot adnék neki a 10-ből, mert a történet maga nagyon jó, látszik, hogy a készítők megpróbáltak valami egyedivel előrukkolni, ám ez végül nem sikerült tökéletesen.

Véleményem szerint azok, akik szeretik a detektívtörténeteket, jól fognak szórakozni a Murdered című játékkal, bár egy kontroller mindenképp ajánlott a felhőtlen élvezethez. A játékmenet amúgy nagyon le van egyszerűsítve, néhol már túlzottan is, szinte mindig ugyanazt kell csinálni benne. Egyszeri végigjátszásra tökéletes a program, izgalmas a története, de másodszorra már szerintem kevesen fogják elővenni.

Azóta történt

Előzmények