Need for Speed World teszt

Akkor és most

Az utcai versenyek története

Megoszlanak a vélemények a dologról, de szerintem 2003. tájékán az NFS szériának jót tette a változás. Akkor mindenki unta az újabb sportkocsis száguldást az egzotikus, de hihetetlenül kanyargós és kevés helyszínen, ellenben tombolt a pimp őrület, az illegális utcai versenyek és a Halálos iramban, így a sorozat is erre a vágányra váltott. Az eredmény: az Underground révén a sorozat új erőre kapott.
A következő Underground 2 epizód lényegében a "mindenből többet, jobbat" mellé „csak” a szabadon bejárható várost tette, viszont nem éreztem azt a tűzet, ami az elődben megvolt. Ellenben a rá következő Most Wanted azzal, hogy átemelt bizonyos elemeket a harmadik részből (rendőrös üldözés, sportkocsik) olyan hangulatbombát robbantott, ami ritkaság. Sokan máig ezt a részt tekintik etalonnak a sorozatban.
Aztán a Carbonnal már elkezdődött a lassú hanyatlás, hogy a rá két évre érkező Undercover csak egy sietve összecsapott Most Wanted utánzat legyen a "minden évben kell egy enefes" jegyében. És úgy látszik, hogy ezzel meg is szakadt a sorozat ezen fonala: lettek helyette fél-szimulátor versenyjátékok (Pro Street, Shift), arcade jellegű "festőfutam" (Nitro), idén pedig a Criterion által visszatér a gyökerekhez.
Ám a pimp vonalból egy ütőképes lapot még nem használtak ki – egészen mostanáig.


A bejelentkező képernyő

Most Wanted Online

Amikor az első hírek szállingózni kezdtek az akkor még World Online névre keresztelt epizódról, fölcsillantak a szemeim. Őszinte leszek: az alcímben említett epizód óta várok erre a játékra. A program tökéletesen beleillik az Electronic Arts jelenleg futó "PC-s címeket online-osítunk" trendjébe, csoda is lett volna, ha pont az egyik legjobb fejős tehenüket hagynák ki a buliból. Főleg úgy, hogy a Most Wantedben lefektetett mechanika szinte kiált a MMO-ba ültetés után!
A játékból ez év elején jelentek meg zárt, majd később nyílt béta verziók, végül július 27-én (igen, a Starcraft 2 megjelenése napján - gondolom ezzel kívánták mérsékelni az újdonság varázsától ráharapó tömegeket) mindenki által elérhetővé vált a játék.
Pontosabban nem, hiszen az előrendelők már 20-ától nyomulhattak vele. Ácsi! Akkor ez a játék nem ingyenes?!
A válasz az, hogy free-to-play modellben működik: letöltheted a hivatalos honlapról, és az EA Accountoddal beléphetsz, és minden funkciót használhatsz, viszont csak a 10-es szintig fejlődhetsz. Ha élvezni akarod a további 40 level nyújtotta lehetőségeket, úgy egyszeri alkalommal fizetned kell 20 €-t, ami (a cikk megjelenése körüli árfolyamon számolva) 6000 Ft. Lehet hőbölögni, és igen, vannak vele gondok is, viszont szerintem ez nem egy összeg (a legtöbb konzolos játék ennek duplájáért debütál), és csak egy alkalommal kell kicsengetni. Nos, jössz játszani?

Most mondjátok meg: hát nem gyönyörű?

Alapozó és multimóka

Így jár mindenki, aki a baseballpályán hagyja a kocsiját!

Az alapmechanika

A játék elején egy szerelőműhelybe kerülünk, ahol az összekuporgatott pénztőkénkből megvehetjük az első kocsinkat. Megjegyzem, hogy a SP-t birtokló játékosok a vásárlás helyétől függően (EA Store, D2D, GameStop, Impulse és GamersGate) ingyen kapnak egy meghatározott autót, igaz, ezen lesz néhány matrica, amin nem tudunk módosítani. Ezt követően ugorhatunk is a játék nagy térképére.
Kezdetben sokkoló látvány fogadja az embert: sok színes kocsi egymásba bújva tömörül az utca közepén. Ennek oka, hogy a World Mapen a játékosok nem érintkezhetnek egymással, pusztán mint szellemek vannak jelen. Ez egy furcsa megoldás, de elgondolkodva rájössz, hogy ezzel sok bonyodalmat takarítottak meg a készítők.
Versenyekre kétféleképpen jelentkezhetünk: vagy odahajtunk az ikonjához, vagy a nagy térképet lehívva (M billentyű) kotorászhatunk - szerencsére ez utóbbinál nincs helyhez kötve a dolog, azaz a bejárható terület másik sarkából is a rajtvonalhoz teleportálhatunk.
Ha már itt tartunk: maga a játéktér hatalmas, viszont nem túl eredeti. Ennek oka az, hogy a World helyszínéül szolgáló Rosewood lényegében a Most Wanted és a Carbon városát párosítja: a nyugati fele Palmont (C), míg a keleti oldal Rockport (MW), pár helyen apró változtatásokkal. Megjegyzem azért, hogy a cikk keltezésekor még nem járható be a 100 %-os terület, azaz még vannak a versenyzők elől lezárt kerületek.
Ha ezzel megvagyunk, akkor indulhat a verseny.

Hé, itt mit osztanak ingyen?

A közös játék öröme

A World legnagyobb ereje a multiplayer. A játékosok legtöbbje ezeket a versenyeket favorizálja, amelyből kétféle van: juss el A-ból B-be (Sprint) és körözés adott útvonalon (Circuit). Maximum 8 fő csaphat a lóerők közé és egymásnak, aminek a végkimenetele bizonytalan. Mert hiába a jobb kocsi, ha a játékos nem ismeri kellően a pályát vagy szerencsétlen módon beletrafál az előtte furikázó szedánba. Ugyanis hiába vannak a versenyzők elszeparálva a többi játékostól, forgalom mindig van. Ja, és mielőtt elfelejteném: itt már a mi autóink is érintik egymást, amit a lökdösődést favorizáló, agresszív sofőrök előszeretettel használnak ki.
A versenyek alatt különféle powerupokat is használhatunk. Ezek kvázi varázslatoknak felelnek meg, és darabra mérik őket. A választék nem nagy, de annál figyelemre méltóbb: a Jaggernaughttal mindenen átgázoló faltörő kossá alakíthatjuk autónkat, a Slingshottal az élen járókat érhetjük utol, a Traffic Magnettel az első helyen autózó verdáját tehetjük a forgalom számára ellenállhatatlanná (úgy hajtanak rá, mint nők az AXE reklámban), aminek kivédésére és más környezeti hatások ellen a Shielddel védekezhetünk, valamint a körversenyekben plusz egy körrel megtoldhatjuk az alap járaton két rundos mérkőzéseket. Sokan viszont furcsának találhatják, hogy a Nitro is itt kapott helyet... Egy versenytípusra legfeljebb négyet választhatunk ki.
Ha átértünk a célvonalon, akkor a helyezésünk függvényében reputációt (=XP) és pénzt oszt a játék, valamint húzhatunk egy kártyát is, amivel poweruphoz vagy extra rep/cehh jutalomhoz juthatunk.

"Nem fékezünk, senki kedvéért!'

Szinglizés és karrierépítés

Most még meg tudtam előlük lógni...

Magányos farkasok órája

A fenti multi meccseket természetesen szólózva, gépi ellenfelekkel is lejátszhatjuk. Ilyenkor mindig a leghátsó helyről indulunk, viszont ez nem okoz gondot, lévén a gépi random ellenfelek intelligenciája kb. a Normal fokozatnak felel meg. Nem használják ki a kocsijuk adta lehetőségeket, nem lökdösődnek, a legtöbb shortcutot kihagyják, fölöslegesen zúznak szét minden padot, fát stb., valamint a powerupok közül is csak a mágnest használják, bár ezt ügyesen. Igaz, a célvonalon áthaladást követő jutalom összeg is elmarad a multi versenyekétől, ellenben a húzási lehetőség miatt sokat "grindolhatunk" majd vele. Egy jó tanács azért: újonnan megnyitott pálya esetén mindig érdemes egy szinglit menni a nehezebb részek (pl. hajtűkanyar) és a rövidítések begyakorlása végett!
Ezen felül ott van még az elmaradhatatlan üldözés. Előhívására elég hozzáérni a rend egyik őréhez, és az addig ártalmatlan száguldásunkat szemlélődő rendőrök égtelen haragra gerjedve ránk irányítják a fél város állományát. Az üldözés a Most Wantedben lefektetett alapok szerint zajlik (ha elkerültünk a szemük elől, akkor még várni kell egy kicsit a körözés lecsillapodására), viszont érzésem szerint a kopók most sokkal agresszívabbak és nehezebben lerázhatóak lettek. Természetesen itt is vannak speciális powerupok, valamint egyes tereptárgyakat (óriás fánk, benzinkút, építkezési állvány) is a nyakukba zúdíthatunk. Ezek egyébként a versenyek alatt is bevethetőek, csak a körversenynél vigyázzunk, hogy ha az első körben kiütjük, akkor a következőben már nem lesz ott!
A sikeres üldözésért a fenti jutalom üti a markunkat, de ha elkapnak, akkor nagyon kevés reputáció jár (ha jár), sőt, a pénzből még le is vonnak. Cserébe viszont az üldözöttségünk is visszaugrik egyes szintűre.

Lapot kell húzni, nem az időt!

Karrier mód

A versenyek és üldözések során összeszedett XP-ből szinteket lépünk, amikkel új versenyhelyszíneket, járműveket, teljesítmény fokozó csomagokat és matricákat (vinyl) kapunk. Ez utóbbi egyébként az egyedüli elem a járgányunk eredetivé tételére, mert magát a külsőt alkatrészekkel (sárvédő, motorháztető, spoiler) nem módosíthatjuk. Egyedül a különféle Performance Packek változtatják a kocsink karosszériájával együtt a menetteljesítményét is.
E mellett kapunk egy pontot is, amiket különféle passzív skillekre költhetünk. Három csoportra vannak osztva (Race, Pursuit, World Map), és vannak általános tulajdonságot növelők, mag mások egyes powerupok erejéhez adnak hozzá.
A játékban jelenleg 25 autó van, amik 3 csoportba (Tier) vannak osztva: míg az elsőben a mezei utcai autók (Mazda MazdaSpeed 3) mellett coupék (Mitsubishi Eclipse) és régimódi izomkocsik (Dodge Charger) vannak, addig a második szekció már egy fokkal sportosabb (Lexus IS-F, Subaru Impreza, Porsche Cayman S), míg a harmadikban vannak az igazi nagyágyúk (Lamborghini Gallardo, BMW M3, Chevrolet Corvette). Igaz, ezek többségét a Starter Pack nélkül nem lehet megvásárolni, tehát a beruházást mindenképpen érdemes megfontolni...

Ha egyszer kijutok innen, én is fölcsapok rendőrnek!

BUGa Józsi és a végzet asszonya

Anyú, én oda szeretnék fölülni! Lécci, lécci, lécci!

A hölgy kissé bogaras...

Sajnos a játékon erősen érződik, hogy csak kiadták, de még nincs kész. Gondolok itt a már említett lezárt kerületekre, a kocsi karosszériájának alakításának hiányára vagy a szegényes játékmódokra - egy Lap Knockoutot vagy a Speed Trapet elfogadtam volna még mellé, hogy az Undergrounddal bevezetett Drag és Drift versenyekről ne is beszéljek.
Aztán ott vannak még a zavaró bugok is, amik mellett nem lehet szó nélkül elmenni. A World Mapen beteleportáló NPC autók látványa még valahol rendben van, de ugyanez versenyek alatt zavaró - főleg, hogy a villogókon még át lehet hajtani, de ha csak egy századot is késel... Aztán ott van még az igen érdekes, a nehézséget időnként figyelmen kívül hagyó fizika is, amitől a szimulátorosok garantáltan kimenekülnek a világból, de a mezei játékosok is csak néznek. Párszor az is előfordult, hogy a lobbiban várakozva a töltést követően visszadobott a játék a fő térképre, azaz nem csatlakozott az adott menethez (ha a fénycsíkos töltőképernyő alatt elhalkul a zene és a motorhang, az jó jel!). Hogy egyéb, apróbb hibákról ne is szóljak már!
Ezen kívül megemlíthető még a balansz finomítása is, mivel szerintem az "ingyenélők" szekciójában a Tier 1-es Nissanok túlságosan erősek a többi kocsihoz képest - ettől függetlenül nem egyszer győzedelmeskedtem már felettük.
A fenti hibák zavaróak és a hiányosságok is fájóak, DE ezek könnyen javíthatók, valamint érződik a játékon, hogy rengeteg lehetőség rejlik benne!

Zárszó

Este van, a szemem már fárad, az agyam már tompul, aludni kéne. De egy belső hang nem engedi, mivel folyamatosan azt mormolja: "Csak még egy menetet! Csak még egy menetet!" A játék nem engedi csillapodni a versenyszellemet, és mint a legtöbb MMO, ez is függőséget képes kialakítani a játékosban -szóval csak óvatosan közelíteni hozzá!
Ha a Most Wantedhez hozzáadsz némi Carbont, plusz egy csipetet a többi epizódból is, és mindezt online körítéssel tálalod, akkor kapod meg a Worldöt. Igaz, hogy vannak még hiányosságai, és zavaró bogarai, viszont ezek mind pótolhatóak, javíthatóak.
Szubjektíven nálam mindenképpen az év játéka, viszont a fentiek miatt az objektivitás tükrében a következő végítéletet hozom:

Értékelés
7
Játékmenet:
A játék könnyen kezelhető, hamar belerázódik az ember. A kocsik normálisan vezethetőek, a powerupok használata sem okozhat gondot, azonban a kézi váltás és a billentyűzetkiosztás módosításának hiánya fájó pont (remélem ezt majd pótolják!).
9 Hangulat:
Minden, ami a Most Wantedben megvolt, itt is megtalálható: jól megtervezett pályák, hatalmas bejárható terület és izgalmas üldözések. De a legjobb mégis az online: nincs jobb érzés, mint hét másik hús-vér ember elleni késhegyre menő küzdelemben elsőként áthajtani a célvonalon!
7
Grafika:
Az autók kidolgozottsága szinte tökéletes, különösen a karosszéria tükröződése. Viszont a világ, bár a korábbi részekhez képest föl lett tuningolva, nagyon elmarad ettől; igaz, a részletességre itt sem lehet panasz.
8 Hangok:
A leginkább a kocsik motorzúgása hallható, más effekt nagyon nincs. Szerencsére ebbe a részbe nem erőltették az EA Trackeket, csak néhány kellemes ambient szól a töltés és a szerelés alatt, valamint az üldözések során nagyzenekari kompozíció fokozza az izgalmakat.
7.8 Összességében:
A Need for Speed World hatalmas elvárásokkal érkezett meg nálam, és ha nem is teljesített maradéktalanul, kimondhatjuk: az EA Singapore és a Black Box egy maradandó klasszikust alkotott. És ne felejtsük el: ez még csak egy csecsemő első lépései, mert a játékban HATALMAS potenciál rejlik!

Azóta történt