Resident Evil 5 – PC Teszt

Bevezetés, történet, újítások...

Azt hiszem bátran kijelenthetem, hogy a Resident Evil cím mindenki számára mond valamit aki egy kicsit is otthon van a számítógépes játékokban. Aki sohasem játszott vele, az is bizonyára hallott már róla. A Capcom népszerű sorozata 1996-ban indult el világhódító útjára és azóta 4 folytatás mellett jó néhány különböző oldalhajtást is megért. A sorozat ötödik része konzolokra már idén márciusban megjelent és csak idő kérdése volt, hogy PC-re is megérkezzen. Ez szeptemberben meg is történt, lássuk hát mit is alkottak a fejlesztők a Capcom boszorkánykonyhájában és mennyire sikerült a játék PC-re való portolása.

A történet sok évvel a Raccoon City-ben történt események után játszódik, főszereplőnk pedig az a Chris Redfield lesz akit már annak idején, az első részben is irányítanunk kellett. Azóta elhagyta a STARS kötelékét és csatlakozott a BSAA nevű szervezethez, amelynek feladata, hogy a már megszűnt Umbrella vállalat szemetét eltakarítsa. Útja egy kitalált afrikai államba Kijuju-ba vezeti, feladata pedig egy biológiai fegyvereket áruló kereskedő letartóztatása. Ehhez egy társat is kap maga mellé segítségül, a csinos és fiatal (és szintén BSAA ügynök) Sheva Alomar személyében. Az események azonban elég hamar váratlan fordulatot vesznek, a falut ellepik a zombik, hőseinknek pedig nem marad más választása mint, hogy ketten útra keljenek és kiderítsék mi is történik itt. A történet tökéletesen beleillik a Resident Evil világába, alapvetően a negyedik rész eseményeit viszi tovább, de a korábbi részekre is rengeteg utalás történik, régi ellenfelek és barátok tűnnek fel, illetve fordulatok is lesznek bőven. Mindezt remek angol szinkronnal támogatták meg, itt sem érheti panasz a ház elejét. Akik eddig szerették a sorozatot azok a történetben most se fognak csalódni. Ráadásul ezúttal társat is kapunk magunk mellé, Sheva a játék során végig velünk marad, és a negyedik rész Ashley-ével ellentétben (aki arra volt jó, hogy amikor kísérgettük akkor még rá is folyton figyelni kellett) ő igazi harcos, így képes magát megvédeni tehát sokkal kevesebb gondunk lesz vele.

Ezzel pedig el is érkeztünk a Resident Evil 5 legnagyobb újításához. A két főszereplő miatt adott volt a lehetőség, a Capcom pedig élt is vele, ezúttal bizony már offline és online kooperatív mód is van a játékban, tehát lehetőségünk van egy barátunkkal interneten vagy lanon keresztül végigjátszani a játékot. Eddig ilyesmivel nem igazán találkoztunk a sorozatban és néhányak számára bizonyára furcsán is csenghet a dolog. Kooperatív mód egy horrorjátékban? Van benne bizony, és el is kell ismerni, hogy itt már sokkal inkább az akción van a hangsúly, mint az ijesztgetésen, de ez már a negyedik részben is így volt. A korábbi részek semmiből előugró szörnyecskéinek itt már nyoma sincs. Kapunk helyette egy rendkívül szórakoztató kooperatív módot, tényleg látszik a játékon, hogy az egészet erre építették fel. Természetesen egyjátékos mód is maradt a játékban, ebben az esetben Sheva-t a gép irányítja (mi csak utasításokat adhatunk neki, de nem „szállhatunk át” belé), sajnos néha meglehetősen butácska módon. A lőszereket és cuccokat összeszedi magától, illetve ha olyan lőszert talál, amihez nem nála van a szükséges fegyver, hanem nálunk akkor felveszi és átadja nekünk. Viszont elég gyakran hajlamos össze-vissza lövöldözni vagy rohangálni és így néha bizony szívni fogjuk a fogunkat, mert a hülye bot megint egy gránát alá futott vagy agyonüttette magát. Szóval akinek van rá lehetősége annak mindenképpen a kooperatív mód az ajánlott.

Játékmenet és összegzés

A játékmenet alapvetően megegyezik a negyedik részével, a régi, rögzített kameranézetnek úgy tűnik végképp búcsút mondtak, a játék hagyományos TPS nézetet használ, váll fölé belőtt kamerával. A játék teljesen lineáris, szinte mindig csak egy irányba mehetsz. Elakadni sem igen lehet, ha egy tárgyra vagy kulcsra van szükség a továbbjutáshoz, akkor azt rendszerint egy közeli ládában találni, esetleg egy nagyobb darab zombi hagyja el a halálakor. Az első három részben még különböző feladványokkal is találkozhattunk néha, a negyedik részre azonban ezek is teljesen eltűntek és nincs ez másképp most se. Nagy ritkán belefutunk egybe, de a megoldás mindig pillanatok alatt kitalálható. Az akciórészeket viszont nem érheti kritika, hangulatosak és pörgősek. A zombik általában tömegesen özönlenek, gyakoriak az olyan jelenetek, ahol 15-20 ellenféllel is végeznünk kell mire tovább tudnánk menni. Megmaradt továbbá a negyedik részben megismert pénz és kincsgyűjtögetés. A játék fejezetekből áll, összesen hatból, ezeken belül pedig mindig van két-három alfejezet. A fejezetek/alfejezetek végén eladhatjuk az összeszedett kincseinket és a szerzett pénzből vásárolhatunk magunknak új fegyvereket és elsősegély spray-t, de a meglévő fegyvereinket is fejleszthetjük. Gyakran kell majd elgondolkodnunk azon, hogy inkább megvesszük az új, de még nem fejlesztett fegyvert vagy maradunk a régi de már felfejlesztett darabunknál. A játék még értékeli is a teljesítményünket a fejezetek végén és ez alapján ad nekünk pontokat, amiket aztán a Special Features menüpontban el is költhetünk, új ruhákra, szobrocskákra, de akár végtelen lőszert is vásárolhatunk egy korábban már maximumra fejlesztett fegyverünkhöz. A játék során lehetőségünk lesz még BSAA emblémák gyűjtésére is (ilyen kis kék korongok, összesen 30 van belőlük), hőseink végső jelmezének megnyitásához kellenek. Chris-éhez elég 25, Shevaéhoz kell mind a 30, és mivel némelyik eléggé el van dugva, ezért igencsak össze kell szednünk magunkat, de higgyétek el, érdemes. Végigjátszás után újabb extrákat nyithatunk meg, ilyen többek között a Mercenaries mód. Ebben különböző helyszíneken kell adott idő alatt minél több zombival végeznünk, amiért aztán a végén egy értékelést és ez alapján pontokat kapunk.

Az eddigiekből kiderülhetett, hogy a Resident Evil 5 alapvetően egy jó játék, de mindez mit sem ér, ha mellé kapunk egy gyenge PC-s portot. Esetünkben erről szerencsére szó sincs, a Capcom rendesen megemberelte magát és a negyedik rész portja után (amely nem volt több mint egy rossz vicc) végre kaptunk egy rendeset, egértámogatással meg minden egyéb nyalánksággal, amire csak szükségünk lehet. Az irányítás egyszerű és hamar megszokható. Akad persze egy-két furcsaság (vagy konzolos örökség, ha így jobban tetszik), egyszerre mozogni és lőni például nem tudnak hőseink, nyilván ilyesmire nem kaptak kiképzést, illetve külön ugrás gomb sincs, ha elérünk egy peremhez, akkor a játék felajánlja nekünk, hogy akkor itten mi most ugyan ugorjunk már egyet. A játék grafikáját sem érheti panasz, mind a karakterek, mint a tájak szépen kidolgozottak, utóbbiak még hangulatosak és kellően változatosak is (lesz itt nekünk minden, falutól kezdve, mocsáron át földalatti laborig). Emellé még egy igen barátságos gépigény is társul, az én nem feltétlenül csúcskategóriás gépemen is mindenféle szaggatás nélkül futott.

Nem maradt mást hátra, mint a végső összegzés. A Resident Evil 5 egy remek játék lett, ami apróbb hibái ellenére is végig képes volt lekötni és magával ragadni. A sorozat rajongóinak mindenképpen ajánlott a kipróbálása (még az olyanoknak is, akik viszolyognak kicsit az újításoktól) de azoknak is bátran ajánlanám, akik eddig még nem kóstoltak vele a sorozatba de vágynak egy kis önfeledt zombi gyilkolós akciózásra. Nem fogtok csalódni.

Értékelés
8 Játékmenet:
Hagyományos TPS akciózás, kellő változatossággal nyakon öntve, egy remekül kidolgozott kooperatív móddal.
9 Hangulat:
Hasonlóan a negyedikhez ez a rész is szakít a sorozat hagyományaival a játékmenet terén, de mégis hozza a szokásos Resident Evil hangulatot.
9 Grafika:
Szép, kidolgozott, kellően változatos és nem is kell egy paksi atomerőmű ahhoz, hogy megmozduljon.
9 Hangok:
Minden a helyén van benne, a szinkronhangoktól kezdve a zenéig és egyéb hangokig. Némelyik fegyverhangnál húztam kicsit a számat, de ennyi még belefér.
9.2 Összességében:
Egy nagyszerű játék nagyszerűen sikerült PC-s portja, az idei ősz egyik legjobb játéka. Szép munka Capcom.

Azóta történt

Előzmények