-
GAMEPOD.hu
Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól!
Új hozzászólás Aktív témák
-
tévelygő
aktív tag
Sziasztok!
Az lehetséges,hogy hibás a Fronius Symo 6.0-3-M típusú inverterem?
Már a 2. wifi modullal próbáljuk,de nem kapcsolódik a modul az inverterhez.
A beállítások menüben a Wifi hozzáférési pont almenüben "nem elérhető" a státusz.
Modul beépítése után újraindítás is volt többször is,illetve már próbáltuk utp kábellel is összekötni a modult az inverterrel, de akkor sem látja.
A modult tudom konfigurálni,kapcsolódik is az internetre, solarweb-en is látszik de adatok nincsenek.[ Szerkesztve ]
Sony RX 10
-
tévelygő
aktív tag
válasz csemberlen #4552 üzenetére
Mire gondolsz,amikor azt írod hogy nálad is így kezdődött?
Sony RX 10
-
bogabi
senior tag
Sziasztok. Teljesen új vagyok a témában. Összefoglalót elolvastam, most szorgalmasan guglizok, de van még hová fejlődni ebben a témában. A helyzet az, hogy költözés lesz, egy (jelenleg) 4 tagú család panelből megy családiba. Falusi CSOK játszik az 5+5 millióval. Ha már ad állambácsi, akkor azon gondolkodom, hogy a fejlesztésre felhasználható részt napelembe és/vagy napkollektorba fektetem. A leendő családi ház Eger mellett, full 180°-os azimuttal (azaz ha jól értem, akkor ez É-D tájolást jelent, azaz a tető egyik oldala full déli fekvésű, a másik oldala meg full északi). Sátortető, dőlésszöget nem tudok, de kb. 30 fok körül lehet - de ez csak tipp. Mivel nincs még tapasztalatom, hogy mennyi lenne a családi házban az áramfogyasztásunk (eddig a panelban olyan 180-200 kW ment el egy hónapban), az is gond, hogy mekkora rendszerre lenne szükség. Nyilván ettől több lesz, de hogy mennyivel, passz. Lehet butaság, de olyan 3kW-os rendszerre gondoltam. Ez besegítene a villamosenergiába. Aztán nem tudom, hogy lehet-e az állami támogatásból napkollektor rendszert telepíteni, mert az meg rásegíthetne a meleg víz/fűtés rendszerre (aminek kondenzációs gázkazán a lelke, a ház két szobájában radiátor van, a többi helyiségben padlófűtés, a nettó belső négyzetméter kb. 130). Azt már kiderítettem, hogy a napelem megy falusi CSOK-ra, de kollektorról eddig nem olvastam. A kérdése(i)m egyelőre:
- lehet mindkét technológiát falusi CSOK-ra intézni?
- esetleg van olyan kivitelező, aki mindkét megoldással foglalkozik?
- Eger környékén van itt esetleg valaki a fórumban?Előre is köszönöm a válaszokat.
[ Szerkesztve ]
A tévedés joga fenntartva. A meccs áll egyenlőre, egyelőre ez a helyes.
-
tévelygő
aktív tag
válasz csemberlen #4555 üzenetére
Esetleg tudnál egy képet készíteni erről a bekötésről? Nagyon megköszönném!
Sony RX 10
-
david969
újonc
Sziasztok!
Tapasztalat hiánya miatt szeretnék információt kapni tőletek.
Május hónapban telepítik a 10 000 Kwh/év napelemes rendszert hozzám. Szeretnék egy Tesla Y-t a jövőben vásárolni, amit elsősorban a napelemről töltenék. A hálózat 3x32A erősségű lesz. A napelem közvetlenül egyenáramot termel, ami nagyon jó lenne az autó töltéséhez, de ezt az egyenáramot a napelemhez csatlakoztatott (solaredge inverter) váltóárammá alakítja, (sajnos) mert ez lenne jó az autó gyors töltéséhez. Van -e valamilyen közvetlen megoldás ebben az esetben az egyenáramú töltésre? Esetleg van-e olyan 3 fázisú inverter, amely tudja tölteni az autót is?
Köszönöm a Választ!
Üdvözlettel Dávid -
biker
nagyúr
válasz david969 #4558 üzenetére
"Van -e valamilyen közvetlen megoldás ebben az esetben az egyenáramú töltésre?"
NINCS, soha nem is volt és nem is lesz!
"Esetleg van-e olyan 3 fázisú inverter, amely tudja tölteni az autót is?"
Nincs, mivel az autó töltéséhez elektromos autó töltő kell, ami kommunikál az autóval.
Az SE behazudja, hogy létezik olyan inverter, amivel gyorsabban tölthető az autó, és csak a napelemről, sajnos nettó marketing hazugság. Minden inverter tudja, hogy ha termel 20kW-ot és az autó felvesz 20-at, akkor nem kifelé termel, hanem helyi felhasználás lesz belőle. És nem lesz gyorsabb az SE csoda inverterétől, mert az másért hazugság.Kell egy napelem inverter, akármilyen ,meg egy fali töltő. Mellesleg az Y gondolom 11kW-al (3x16A) tud csak tölteni mint a model 3
Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |
-
axioma
veterán
válasz david969 #4558 üzenetére
En egy mobilautos weboldalon mar rakerdeztem. Nem veletlen nincs egyenaramon keresztuli toltes, egyszeruen azzal nem tudnak megcsinalni (elfogadhato arban az eloirt minosegben) magat a vezerlest. Nalunk is ket autot toltunk, napelem -> inverter -> halozat, es halozat->auto toltese, ez van. (Amugy nem feltetlen tobb igy a veszteseg, szoval ne bandd, hogy ez a megoldas van ra.)
[ Szerkesztve ]
-
#32577792
törölt tag
NKM területet (démász), most volt az éves leolvasás, kérni kellett, hogy ezentúl 0kW/év legyen beállítva és valóban a levélben ott van, hogy jövőre ismétlés a tudás anyukája.
-
Blamazs
senior tag
Sziasztok!
Alakul az elképzelés napelem téren, pár kérdés felmerült. 3 fázis lesz a házban, de legtöbb kivitelező 1 fázist tervezne nálam. 3,6kWp rendszer körül gondolkodunk jelenleg. 10-14 napelem tipustól függően. Déli tájolásra felmenne 10db elvileg, a maradék menne dny-i árnyékmentesre. mi a minimum napelem amivel 3fázisú inverter elindul? Volt olyan aki azt mondta legalább 14 elem kell ehhez. SolarEdge rendszerre gondoltam, de tetszene a Huawei is. Oda tényleg nem kellenek az AC/DC dobozok? AE Solar napelemet lehetne 2 részre telepíteni, vagy 2 égtáj esetén is szükséges az optimalizáló? Délre menne 10 maradék 4 dny. -
#32577792
törölt tag
válasz Blamazs #4563 üzenetére
[link]
Itt tudsz számolni, hogy mi az optimális egy inverterre. Ha szerencséd van, a listában benne van a te kiszemelt paneled, kiválasztod, beírod a darabszámot és kiválasztod a Primo invertert, az 1fázisú és mutatja hogy mi az optimális, Alapból azt érdemes nézni, hogy a 10db-al mit kezd, hiszen az fog előbb elindulni, ha jól gondolom.
Mondjuk én elgondolkodnék olyan panelben, ami nem 300-320-as, hanem 350-es, az már 3,5kWp -
Blamazs
senior tag
válasz #32577792 #4564 üzenetére
Közben változott annyit az elképzelés, hívott épp az egyik kivitelező, hogy mivel a tető alján van egy csendesítés ezért 2 munkapontra kell kötni az elemeket, úgyhogy vagy D vagy dny-i tető. A kettő együtt nem játszik. Most számolunk egy D-i tető 1 fázis 10 darab panellel.
-
Rolly
veterán
sajnos a veszteség nagyobb (van ugye két extra transformáció amit ki lehetne spórolni... kb 2-5% / transformáció veszteség szóval 4-10% között lehet) mintha a napelem egyen áramából lehetne tölteni az autót, de az autónak a kommunikáció alapján megadott feszültség és áramerősség kell amit a tőltőtől kér egyenáramű töltés esetén... ez jelenleg sajnos nem megoldott inverterekben... De maga a technológia meglenne csak kellene hozzá egy dual üzemű inverter (sziget + hálózat) és akkor már lehetne illeszteni a feszültségeket mert lenne tartalék a sziget akkukban amivel dolgozhatna az autót kiszolgáló DC töltő.
#4559 biker:
- a solar edge részben bekamuzza, de nem olyan rossz az az autó töltésére alkalmas inverter, mert ha jól tudom 1 fázison tud tölteni 32A-rel... úgy hogy állítható, hogy mennyit vehet fel a hálózatból... tehát ha a hálózatból csak 16A-t vehet fel de a napelemek termelnek gőzerővel akkor hozzá tud csapni áramot az autó töltéséhez de nem éri meg főleg nem egy model Y három fázisú töltésénél#4558 david969:
én is nézegetem a modelY-t de nagyon drága lesz főleg ilyen "erős" forint mellett... -
Rolly
veterán
válasz Blamazs #4565 üzenetére
én a maxim-saj páros és most a maxim-qcell-solaredge* csak SE-ben gondolkodnék ... ott meg 1 stringbe megy nálam ugye 3 égtáj van (kelet (17) dél (8) nyugat (4) és gyönyörűen dolgoznak a panelek...
Arra valamilyen szaki válaszolhatna, hogy - mert én se tudom - mi a maxim előnye a sima napelemekhez mikor elvileg minden napelemen van 3 bypass dióda ami egy-egy sort amúgy le tud kapcsolni ... vagy ez régen nem volt és ez volt a maxim előnye? és manapság már van?
* (régi panelek MAXIM új QCELL)
-
Rolly
veterán
válasz stickermajom #4567 üzenetére
hát azért a sziget üzemnek van más előnye is... múltkor nálunk volt 6-7 órát áramszünet gyönyörű napos időben amiből legalább tudtunk volna elrakni az akkuba ha olyan rendszerünk lenne... illetve akkor a házban lehetett volna egész nap áram
De a sziget üzem is akkor lesz 100%-os megoldás, ha lesznek majd V2G autók és akkor egy 70-90 kWh akku már elég jó puffer lehet a házba épített 10-20 kWh akku mellé de ez még szerintem 5-10 év ...
-
biker
nagyúr
a solaredge azt kamuzza be, hogy 25%-al gyorsabb, mert 32A helyett 40A-el is tud tölteni. Csak azt felejtik el közölni, hogy egy autó sem vesz fel 40a-t egy fázison.
"Solar Boost: 6X Faster Charging
The innovative Solar Boost feature combines solar and grid power for quicker and more efficient charging, up to 6 times faster than the standard charger supplied with an EV, and 25% faster than with a standard Level 2 charger."25%-al nem tud gyorsabb lenni egy Level2 töltőnél mert az 32A, és 6x gyorsabb sem tud lenni egy EVSE-nél, mert az EVSE-k minimum 8A de alapból 10A-esek, 6A alatti meghirdetett áram nem létezik töltésben, így már a 6Ax6=36A sem igaz, mert egy fázison max 32A-el lehet tölteni
Már az alapok hazugságra épülnek
Az az egy dolog igaz, és menő, hogy beállíthatom, hogy csak napáramról töltök, tehát nem fog tölteni ha nem termel eleget a napelem. Mondjuk ennek meg értelme nulla, mert ha én fogyasztok 10A-t és bedugom a kocsit ami 16A vagyis összesen 26A akkor "kinemszarjale" hogy a 16A "a kocsiba" a napelemről megy, és 10A a hálózatról, vagy fordítva? Egyébként sem tudja az elektron honnan jött és hova megy. Szóval az igazi és egyetéen értelme, hogy ha otthon 20A kismegszakító van, az inverter lehet 16A vagy 20A mellé, és akkor beállíthatom, hogy tudjon többet is tölteni mint 16A
De ez az egy opció nem ér annyit, mint amibe kerül.[ Szerkesztve ]
Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |
-
Blamazs
senior tag
Szerintetek ha a tető alsó részén van egy csendesítés az amúgy 42 fokos tetőn, akkor ott mindenképp 2 munkapontra kell kötni a paneleket? Sajnos a déli oldalra 10 panelt lehet csak felrakni és ha 2 munkapont lenne használva a dnyi-i oldalra nem tudnánk már paneleket tenni- Ez esetben ugrik a 3 fázis lehetősége, pedig ahogy olvasom egyre többen kinlódnak a feszültség emelkedés problémájával. Maradnék 3 fázis mellett. Vagy van valakinek jübb ötlete?
-
Rolly
veterán
Bocs ennyire nem néztem utána a marketing anyagnak csak annyi ragadt meg, hogy többel tud tölteni... a 8A plusz valóban nem sok ... (bár ahol 1 fázison 16A van ott jól tud jönni +nak), de azért akinek van pénze 5-10 milliós autóra az nem egy fázis bővítésen fog fennakadni...
-
Rolly
veterán
válasz Blamazs #4571 üzenetére
SolarEdge esetén nem kell több munkapont nálunk 1 munkaponton van az egész string (3 tájolással) ... szóval én továbbra is SE-t választanék a te tetődre amúgy a 10 déli panel esélyesen 1,2x-es szorzót termel nálad is ... ami 330-as panelekkel már 4000 kWh / év lehet...
-
Geresics
Topikgazda
"mi a maxim előnye a sima napelemekhez mikor elvileg minden napelemen van 3 bypass dióda"
A bypass diódánál 1 dióda celláinál legalább 2 cellát kell érjen az árnyék, hogy kiiktassa a napelem azon részét (jellemzően 1/3 részt). Egy cella árnyékoltsága csak melegedéshez, idővel hotsport kialakulásához vezet.
A maxim panel nem iktatja ki az 1/3 részt, hanem a cellasoron belül "állít munkapontot", és a cellasor továbbra is termel, hotspot veszélye nélkül, és minimális termelés-kieséssel.*MOTOROS CSATORNA* youtube.com/MotorosVandor
-
#32577792
törölt tag
válasz Blamazs #4571 üzenetére
10 panel kevés lesz 2 munkapontra, kivéve ha kisebb invertert teszel alá. 10x320 esetében 3.6 primo, de akkor meg később lesz kevés az inveter ha bővíteni akarsz.
Bár a Primo gen24 4.0 már adja a 10 panelt 2 munkapontra.
De valószínű, hogy tényleg az SE a megoldás az esetedben. -
Blamazs
senior tag
válasz #32577792 #4576 üzenetére
Én is húzok a SE felé és itt jön a de Kellene a 3 fázis, de 10 panel kevés hozzá. Legyen 14, 4db dny-i oldalon. Nem fog elindulni azt mondja a kivitelező,, mert nem süti a nap csak kb 12-től. Mondjak le a 3 fázisról, és 10 panel déli oldalra. Az meg zsákutca valamilyen szinten. Nem tudom már mitévő legyek, kezdek kiábrándulni ebből az egészből Vagy SE esetén 10 panel D-i oldalon 4 meg dny-i mennie kellene? A tetőben lévő csendesítés miatt, a munkapont dolog SE esetén nem játszik? Nem értek hozzá sajnos, és azt sem szeretném, hogy megvetessen velem vki vmit csak mert Ő ezt forgalmazza....
-
#32577792
törölt tag
válasz Blamazs #4577 üzenetére
Hát én is csak annyit tudok amit kénytelen voltam megtanulni, geresics és agyarka sokat segített anno nekem is.
Egyébként nálad még úgy elgondolkodtam azon is, hogy pl. van-e garázsod? Nem tudom mennyire lehetne kivitelezni, (főleg mennyiért) de a fa helyére egy féltetős garázsbeálló, akkora tetővel, amire elfér a 14 panel? Nyilván plusz költség. Azt még nem mondtad, hogy mennyi az éves fogyasztásod kWh-ban? A melegvíizet most mi állítja elő? Ha vezérelt, az marad? -
Blamazs
senior tag
válasz #32577792 #4578 üzenetére
Garázs van , nem lesz mégegy 2800kWh az éves fogyasztás jelenleg, legalabbis havi 235 után fizetek számlát.
Melegvizet gázkazán biztosítja. Vezérelt villany nincs. Mi alapján számítják ki egy rendszer éves termelését? Mondjuk egy 3kwp-s rendszernek mennyi kb az éves termelése? -
#32577792
törölt tag
válasz Blamazs #4579 üzenetére
Tető tájolása, dőlésszöget meg nyilván a területi helyzete.
10db 330Wp-os panel, éves szinten kb. 3800-4100kWh/év körül hozhat
Van külön melegvíz tárolód? Nekem most lett kazán is cserélve, vettem hozzá egy 110 literes hibrid tárolót, ezt kazán és villany is fűtheti, most átraktam villanyra, mert belefér. -
#44448768
törölt tag
-
agyarka
aktív tag
válasz Blamazs #4579 üzenetére
A JRC becslést lehet alapul venni.
Évi 2800 kWh ra a jelen körülmények között nem gazdaságos PV rendszerbe befektetni, mert magasak a fix költségek. Amelyik vállalkozó szerint igen, az elégedjen meg részletfizetéssel aminek összege a rendszerrel elért havi megtakaritás.
Jelentős fogyasztás növekedéssel, mint az említett EV már lehet méretgazdaságos rendszert csinálni. Ez viszont ellentétes a 0% os hitel célkitűzésével.[ Szerkesztve ]
-
joghurt
addikt
válasz #32577792 #4564 üzenetére
A Solar Configuratorban bár nem értem az SL és OCL jelentését, az inverternél van egy MPP feszültség tartomány. Az opciók között viszont simán hoz olyanokat, amik ennek a közelében sincsenek.
Ha jól értem az összefoglalót, kb. olyan kombináció a nyerő, ahol a string -10 fokos Voc-je mindenképp belefér az Udc max-ba, és a 70 fokos Umpp is legyen nagyobb, mint az inverter Umpp min-je? És inkább a tartomány tetejét igyekezzünk megcélozni? Vagy a string 25 fokos Umpp-jével az inverter névleges feszültségét?A tej élet, erő, egészség.
-
biker
nagyúr
Ennél bonyolultabb a helyzet. Nem 8A pluszt tud adni, hanem a marketing anyagban van 32A helyett 40A
Ez tényleg +8A de 40A-el egy autó sem tud tölteni. (renault zoe 3fázison 3x63A-t tud ha van benne ez a töltési extra, de egy fázison szerintem 32a annak is a maximuma)pl ha te azt hiszed ez alapján, hogy van 16A-ed és veszel rá egy Se invertert amit jó eséllyel nem engednek 4kW-osat csak 3kW-osat, ami 13A-el ketyeg, akkor soha nem fogsz még 32A-el sem tölteni, ami nem derül ki. Símán hiheted azt, majd neked engednek egy 5kW-os napelemet, mert te csak a kocsid akarod tölteni róla. Ilyen opció sincs.
Rengeteg általános és kisarkított infó van az anyagban, ami miatt néha néhol jó lehet, egyébként meg bármilyen inverter bármilyen töltővel tudja eztElektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |
-
Blamazs
senior tag
válasz agyarka #4585 üzenetére
a 3F ragaszkodásom a későbbiekben esetleges bővíthetőség (tudom 1F esetén is van 5kW) és hálózati problémák (feszültség növekedés) szeretnék elébe menni. De mivel látom, hogy elég speciális eset az enyém, valahol kompromisszumot kell kössek. Ezek után, hogy írtad, nem nagyon éri meg ekkora fogyasztás esetén belevágni nagyon el is gondolkoztat a dolog, hogy tényleg megéri-e ennyi nyűgöt a nyakamba vennem.
-
#32577792
törölt tag
válasz Blamazs #4590 üzenetére
Azt kell kiszámolni, hogy az éves fogyasztásod kiváltása mennyibe kerül, ebből kiszámolható, hogy mennyi lesz a várható (optimális esetben, amikor nincs semmi gebasz panellel, inverterrel) megtérülési idő. 10 év szokott lenni a "lélektani" határ, efölött már érdemes inkább másra költeni, pl, szigetelés, egyéb energetikai fejlesztések.
Túltermelni nem éri meg. -
Blamazs
senior tag
válasz #32577792 #4591 üzenetére
Van egy 2 milliós ajánlatom ami 10db hyundai 345w-os panel SE3000-el P404 optimalizálókkal. 3,45kWp teljesítmény évi kb 4000kWh termeléssel. Ez bőven fedezné a jövőbeni terveimet is. Ez a 10 db felmenne a D-i oldalra talán gond nélkül. A jelenlegi fogyasztásomhoz képest havi leosztásban ellenben sok 9000/16000
-
Rolly
veterán
válasz Blamazs #4592 üzenetére
Szerintem ez nagyon drága rendszer... kérj máshonnan is ajánlatot...
Nekem 11 panel bővítés (315 Wps panel) összesen 3465 Wp kb mint a tied, úgy volt 1,9 millió, hogy SE7K inverter volt benne és plusz 18 optimalizáló (a régi panelekre) ez így hozzávetőlegesen a sima 11 paneles rendszernek valahol 1,5-1,6 millió között kellene lennie...
-
biker
nagyúr
válasz Blamazs #4592 üzenetére
3450kWp rendszerről 4000kWh is elég meredek bevállalás. szegeden magas tetőn esetleg, de akkor minek az optimalizáló? Ha már árnyék szóbajön és kell opti, nem fog 1100kWh/kWp felett hozni, soha.
Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |
-
Rolly
veterán
válasz #32577792 #4591 üzenetére
szerintem napelemnél nem csak megtérülést kell nézni... hanem a járulékos hasznokat... most van rá pénz akkor fel kell rakni mert ki tudja, hogy 5-7 év múlva mennyi lesz a havi bevétel.
Nekünk most például tök jó, hogy - amúgy jól keres párom és én is -, de ha most a covid miatt mondjuk mind a ketten elveszítjük az állásunkat és 0 ft bevételünk lenne akkor a kis kb 1 milliós tartalékunkkal is majd 1 évig tudjuk húzni mert közel nulla rezsink van (internet, víz, gáz, szemétdíj együtt kb havi 15e-20e Ft átlag körül jön ki)
És akkor még nem beszéltünk a környezet védelemről
2016ban telepítettem rendszer 2,3 millióért (4,77 kWp) ez sajnos nem a legjobb konstrukció volt így utólag lehet választhattam volna jobbat is, majd most volt bővítés 3,47 Wp és átállás SE-re 1,9 millió körül tehát 4,2-nél járok - ha előre gondolkodtam volna akkor 200-400 ezer közötti összeggel lett volna olcsóbb (azaz készülök a teljes tetőfelületre)
Addig - még nincs 3 teljes év - 480e Ft-ot termelt a régi rendszer (cirka 12 éves megtérülés volt várható) ... az elmúlt fél hónap alapján viszont az új rendszerrel közel 2x-e lesz a termelés így évi 180e helyett 360e Ft áram termelés várható tehát 10 év múlva mind a két rendszer megtérül...
- mivel van 4 klímánk így a plusz áramot el tudjuk fűteni télen (plusz szeretnék majd elektromos kisautót városba rohangáláshoz) így a gázszámla is évi 150 ezer ft helyett 60-70e lett...
- ha meglesz a kis elektromos autó akkor kb fedezni fogja a még így megmaradó plusz áram a bejárás költségeit amivel 240e Ft-nyi éves üzemanyag számlát megtakarítunk...szóval a 360e Ft-nyi áram kiváltja:
- 266e Ft-nyi villany fogyasztást (áram és klímák)
- a maradék kb 100e Ft áram (2600 kWh) pedig 15000 kmre vetített kb 360e Ft üzemanyag számlát... (bár ott a megtérülés inkább a kocsiba számolható....)
(#4595) biker:
- nekem most a SE 8,23 kWp alapján kétszer annyit hozott április második felében mint korábbi években a régi Saj 4,77 kWps rendszer így úgy néz ki, hogy míg a saj 4900 kWh-t hozott lehet, hogy a SE össze tud hozni 9800 kWh-t is akár... persze tudom, hogy most április rendkívül napos volt így inkább 9000 kWh körül lesz a vége, szóval szerintem nálunk meglesz az 1.1-es szorzó pedig kelet-dél-nyugati tájolásunk van...
- déli tetőn szeged környékén az 1,3 is elérhető lehet... szerintem az 1.2 vállalható déli tetőn[ Szerkesztve ]
-
Blamazs
senior tag
válasz stickermajom #4593 üzenetére
Igazad van. Most hogy nézem az ajánlatokat van ennél kedvezőbb is. Csak a 345W-os panel fogott meg. Igaz az hogy huawei inverterben benne van az ac/dc túlfesz védő? Ezek ellenére az összes ajálat ami huawei inverteres tartalmazza ezeket külön is ami ugye bő 100000-es tétel. Van 11 panellel 3,63kWp ajánlatom 1.8 alatt. Ebből kivennénk még egy panelt akkor elférnénk a déli oldalon és árban is kevesebb lenne valamennyivel. Jelenleg ez a legkedvezőbb. 330W. Többi 300W-os panellel van azokat most nem nézem.
-
biker
nagyúr
"- nekem most a SE 8,23 kWp alapján kétszer annyit hozott április második felében mint korábbi években a régi Saj 4,77 kWps rendszer így úgy néz ki, hogy míg a saj 4900 kWh-t hozott lehet, hogy a SE össze tud hozni 9800 kWh-t is akár... persze tudom, hogy most április rendkívül napos volt így inkább 9000 kWh körül lesz a vége, szóval szerintem nálunk meglesz az 1.1-es szorzó pedig kelet-dél-nyugati tájolásunk van... "
Azért az nem nagy kunszt, hogy egy 90%-al nagyobb rendszer közel kétszer annyit hozzon A számok alapján pont annyival hoz többet majd. De várd ki az egy teljes évet. Idén nekem január volt -9% az összes többi hónap brutál jó volt, éves szinten már közel +18% a ma napig tervezetthez képest. 852kWh az április a 6,6kWp-vel egy 4kW-os inverterrel, K-Ny tájolással. 1931kWh az éves eddig.
"- déli tetőn szeged környékén az 1,3 is elérhető lehet... szerintem az 1.2 vállalható déli tetőn"
Nem ismerjük a kolléga tetőviszonyait, de ritka a pont déli pont 35fokos tető. És mondjuk ez sem a legoptimálisabb, a legjobb ha valakinek van K-D-Ny tető és körbe tudja raknié s 3 stringre vagy Se-re elosztani vagy egy napraforgóElektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |
Új hozzászólás Aktív témák
Az összefoglaló tartalma:
1. Alapfogalmak
2. Napelemekről
3. Napelem típusok
4. Inverterekről
5. Várható termelés kiszámítása
6. Mi történik működés közben?
7. Mi az engedélyeztetés menete?
8. Rendszer-méretezés és hibák(!)
9. Villámvédelem
10. Árak és megtérülés
11. Hibrid rendszerek
12. A megújuló energiák helyzete napjainkban
13. Egyéb
14. Telepítés után
- Visszapillantó matricák a legjobb minőségben! PH tagoknak 30% kedvezménnyel!
- UPPSPEL Gamer állítható magasságú számítógépasztal, fekete, 180x80 cm
- Üzleted van? Akkor ilyen nyitvatartás matricával dobd fel! PH tagoknak 30% kedvezmény!
- Autómatrica és prémium minőségű matricák PH tagoknak 30% kedvezménnyel!
- Citrusprés - RUSSELL HOBBS
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen