Új hozzászólás Aktív témák

  • Alvin_ti4200

    félisten

    válasz slothunter #108470 üzenetére

    Csak, hogy jobban megértsd, miért vitatkoznak veled (nagyon helyesen amúgy teszem hozzá, a stílus már egy másik kérdés, azt nem tisztem megítélni), íme pár dolog, amit érdemes tudnod, mielőtt egy az egyben összehasonlítod a két platformot és konklúziókat vonsz le.

    A PS5 pár játéktól eltekintve szinte semmit nem "futtat" 4K-ban az új generációs címek közül. Mit jelent ez? A kijelző felé valóban 4K felbontású jelet küld, az úgynevezett külső felbontás is 4K, csakhogy van három dolog, amiről érdemes tudnod.

    1. Azok a játékok (és nem csak azok), amikről kijelenthető, hogy valóban minden szempontot figyelembe véve 4K felbontásban futnak általában vagy csökkentett grafikai részletesség mellett teszik ezt, hogy biztosítsák a folyamatos 60 fps-t vagy megmaradnak egy magasabb grafikai részletesség mellett, de ehhez már 30 fps társul.

    2. Függetlenül az előző ponttól az ún. belső felbontás, amiben a játék képkockáit rendereli a gép simán lehet 1440p (2560x1440) vagy ennél alacsonyabb is, amit a PS5 vagy még inkább maga a játék felskáláz engine-től függően különböző technikákkal 4K-ra. Ezzel szemben amikor a "PC-sek" egy adott felbontásról beszélnek (legyen az 4K, 1440p vagy Full HD) ők szinte kivétel nélkül natív felbontást értenek ez alatt, magyarul, hogy a játék által használt /renderelt belső és külső felbontás megegyezik. Ha láttál már "Resolution scale" vagy hasonló megnevezést egy PC-s játéknál, az pontosan ezt a különbséget hivatott szabályozni. 100% esetében a belső és külső felbontás megegyezik, míg 100% alatt egy alacsonyabb belső felbontást használ a játék, amit aztán felskáláz a külső felbontásra (amiben a monitort vagy tévét használod), így a képminőség rovására a gép által nyújtott teljesítmény javul. Ez fordítva is működik, azaz megteheted azt, hogy 100% fölé húzod a csúszkát (ez általában játék és/vagy játék engine függő), ebben az esetben a játék egy, a monitorodon vagy tévéden beállítottnál magasabb felbontást fog belső renderelésre használni, amit majd lefelé fog skálázni. Ez pontosan az ellenkezőjét fogja eredményezni az előző opciónak, egy sokkal részletesebb, élesebb képet kapsz némi teljesítmény veszteségért cserébe.

    3. Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik, hogy az ún. DRS (Dynamic Resolution Scaling) technikát már talán a PS3 érában is (de a PS4-nél biztosan) használták. Ez nem jelent mást, minthogy előre meghatározott feltételek mentén a belső felbontást a játék dinamikusan változtatja, míg a külsőt (amin a kijelzőnek küldi a jelet) fixen tartja. Ennek a technikának az előnye az, hogy grafikailag kevésbé intenzív részeken magasabb, míg grafikailag intenzívebb részeken alacsonyabb felbontással tud dolgozni egy játék, melynek legnagyobb előnye az, hogyha ügyesen használják, tökéletesen stabilan lehet tartani egy előre meghatározott fps-t (legyen az 30, 40 vagy 60). Tudni kell ugyanakkor, hogy ez a technika PC-s játékoknál is sokszor elérhető, csak alapból ki van kapcsolva, de a menüben megtalálod és bármikor aktiválhatod, ha szeretnéd.

    Most, hogy megnéztük közelebbről, mit érdemes tudni a felbontásról, nézzük meg magát a hardvert. Ha olyan játékot választasz, amiben van bizonyos szintű ray tracing (ami általában az árnyékokra és világításra terjed ki, mert azok a legkevésbé megterhelő számítások), ott a 4K felbontás szinte mindig dinamikus 4K-t jelent (tehát az előbb említett DRS be van kapcsolva) és a 4K-t vélhetően nagyon ritkán éri el, ha a belső render felbontást nézzük. Általában ehhez a beállításhoz 30 fps társul, nagyon ritkán van egy ún. Ray tracing teljesítmény mód, ahol a konzol törekszik arra, hogy tartsa a 60 fps-t, ezt ugyanakkor mind a belső felbontás, mind a grafikai részletesség csökkentésével tudja csak elérni (jellemzően).

    Ha megnézed bármelyik játékot, ami elérhető konzolokra és PC-re egyaránt, látni fogod, hogy a PS5 által produkált látvány világ egy durván közepes vagy közepes és magas közti grafikai részletességnek felel meg PC-n. Ez nem azt jelenti, hogy csúnya, csupán azt, hogy a középkategóriás vagy annál erősebb videokártyával rendelkező PC-knél, ahogy automatikusan mindenki a maximumra állít mindent szebb látványvilágot fogsz kapni - hogy ez mekkora különbséget jelent, azt játéka válogatja.

    A PS5-ben lévő processzor nagyon közeli rokonságot mutat egy Ryzen 7 3700X-szel. Ha kizárólag a játékok oldaláról közelítjük meg a témát, akkor ezt a teljesítményt ma már simán megkaphatja bárki egy Ryzen 5 5600-zal vagy Core i5-12400F-fel, bár igazából mindkettő gyorsabb a Zen 2 alapú Ryzen 7-nél. A videokártya erős közelítéssel egy sima Radeon RX 5700 teljesítményére képes, ami a jelenleg kapható VGA-k közül egy Radeon RX 6600 vagy RX 6600 XT szintje (GeForce-ok közül kb. az RTX 3060-é). Az általad említett GeForce RTX 3070 Ti (ami alig gyorsabb a sima RTX 3070-nél, cserébe sokkal többet fogyaszt) egy teljesen másik szint mind teljesítményben, mind árban.

    A monitort és a tévét nem keverném bele a képbe már csak azért sem, mert ez egyéni döntése mindenkinek, melyiket preferálja.

    Remélem, sikerült egy kicsit árnyalni a képet :)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák