Cossacks 3 teszt (PC)

Csatára fel! Mondom fel!

A Cossacks annak idején a részletekre fordított figyelem miatt működött. Legyen szó a címszereplő kozákokról, a Zaporizzsjai Szicsről, a Lengyel-Litván Unióról, a Német-Római Birodalomról, a Török szultánságról, esetleg más, játszható félről, leegyszerűsítve ugyan, mégis a történelmi valóságra kényesen ügyelve jelent meg a korszak számos legendás hadserege, egysége és technikai újítása. A különféle parancsok és csapatformációk pedig annak idején különlegesnek számítottak, hiszen csak akkor kezdte bontogatni a szárnyait a máig népszerű és a korral haladó Total War széria. Nos, ami népszerűvé tette a Cossackset, az visszatér a HD remake-ben, ám bármennyire kedves emlékeket idéz meg a friss epizód, 3D-s modellekkel és kidolgozottabb egységekkel, a nosztalgia mellett az időutazás érzése is elfogja a játékost. A nosztalgiafaktor jó dolog, de a 15 éves játékmenetnél maradva érződik, mennyivel meghaladta a játékvilág régi önmagát. És most nem csak a kellemes kidolgozás ellenére a valahol 2010-ben rekedt grafikára gondolok, mert sosem erről szólt ez a fajta játék.


[+]

A Cossacks játékmechanikája egyszerűen túl szimpla és repetitív. Van x mennyiségű erőforrásod és parasztod, és sebtében el kell kezdj építkezni, gyarapodni, termelni és kiképezni, ez viszi el egyébként a játékidő jelentős részét, ami nem gond, ám tizenkettedjére is ugyanazon folyamatot kell végigzongorázni, és a birodalmankénti változatosság sem okoz sokáig örömöt. Ezt követően, ugyanúgy a monotóniába fullad az akár több száz harcedzett kardforgató, íjász, puskás, lándzsás, lovas, esetleg tüzérségi egység (értsd: magától guruló ágyú) átmozgatása a méretes térkép egyik részéről a másikra, lábon, lovon, esetleg vízen. Amikor végre konfliktusra kerül sor, odahaza, út közben vagy az ellenfél bázisán, az aránytalanul gyorsan lepörög.


[+]

A balansz tehát nem ideális, a lokális összecsapások akár másodpercek, a globálisak pedig összesen is pár perc alatt lezajlanak. A mesterséges intelligencia sincs topon, hogy hacsak nincs túlerőben, megizzassza a játékost, akinek az egységei állnak néha pár méterre az ellentől, és végigvárják, amíg lenyilazzák őket, ha mással vagyunk elfoglalva. Nyilván megkerülhető a MI korlátja a multiplayer játékmódokkal, ám az online összecsapások annyi (azóta részben korrigált) buggal indultak, hogy sokan maradtak inkább az gép elleni csatározásnál. Ettől még kellemes órákat el lehet tölteni a kora-újkori, európai hadszíntereken, a rajongóknak pedig külön öröm, hogy a poros Cossacks 1 helyett a valóban jobban kinéző 3-mal apríthatják az ellent, kellemes zenei körítés és izgalmas, noha rövid összecsapások kíséretében. Csak az nem biztos, hogy ez 20 eurót megér, mert jelen, (egyre kevésbé) bugos állapotában és erősen megkésett grafikájával és játékmenetével a remake inkább a hű rajongóknak szól, akik az előző epizódokat megvásárolták, tőlük meg nem szép egy kis grafikai pofozgatásért ennyit elkérni. Nosztalgiafaktorban a Cossacks 3 jeles, mint egy középáras RTS, 2016-ban, kevés.


[+]

Pro:

  • Csorbát nem szenvedett, igazi Cossacks hangulat;
  • nosztalgiafaktor, vizuális feltupírozással;
  • a történelmi részletekre fordított figyelem.

Kontra:

  • A régmúltban rekedt játékmenet;
  • felújításhoz képest magas alapár;
  • maradt benne bug.

65

Bone123

Előzmények