Forza Motorsport teszt

Két kiváló Forza Horizon-felvonásban volt részünk, mióta a legutóbbi Motorsport megjelent – hat év alatt pedig történt egy s más a szimulátorvilágban.

Nyolcadik sebességben

723 autó, 33 versenypálya, alsó hangon is 50 óra feletti kampány, 24-fős multiplayer – mit mást lehetne még egy viszonylag realisztikus versenyjátékba beletenni, ami annak idején kimaradt a Forza Motorsport 7-ből?! Fogós kérdés ez, egy olyan talány, ami nem csak a Turn 10 stúdió designereinek okozhatott nem kevés fejtörést, de minden olyan játékfejlesztőnek is, aki saját sorozatában szeretné minél pontosabban szimulálni a valóságot. Legyen szó sportjátékról vagy versenyjátékról, az utóbbi évtized nagy realizmushajszolása közepette lényegében minden műfajban sikerült megvalósítani szinte minden, korábban csak álom formájában létező játékosi kívánságot.

A Forza Motorsport hosszas gyűrését követően már kijelenthető, hogy a Turn 10 designerei – talán részben az ottani vezetőváltás következében – nem a hetedik rész által kijelölt úton haladtak tovább. Az a játék érezhetően közeledett a nyitott világú Horizon mellékszálak világához: nem csak a kezelőfelületet vették át onnan szinte teljes egészében, de a jutalmazási rendszert is ahhoz hasonló gamifikációt kapott, ráadásul a tiszta személy- és versenyautós futamokon kívül is rengeteg egyéb elfoglaltságot kaptunk. Aki esetleg abban reménykedett, hogy ez a fajta játékosság tovább burjánzik a Motorsportokban, azt ki kell ábrándítanom: az immár számozás nélküli epizód lerázott magáról minden ilyen világi hívságot, és visszatért a zárt versenypályák és a klasszikus autók világába.


[+]

Nincsenek tehát kamionok és ATV-k, jóval kevesebb a terepjáró és az SUV, nem fogunk mini NASCAR-karrierbe kezdeni vagy autós bowlingot játszani, és bizony az ugratókkal teli földutakat is elfelejthetjük. Ha a Gran Turismo 7-tel hasonlítjuk össze az autókínálatot, van néhány furcsa lyuk is – az antik kocsik nekem speciel nekem egyáltalán nem hiányoznak, de a Teslák, illetve egy sor egyéb elektromos kocsi hiánya már jobban érezhető. Persze az 500-nál is több, még az eddigieknél is részletesebben modellezett, és ami talán még fontosabb, verseny közben is ray-tracinggel kezelt járgány között így is sok kedvencet fogunk találni. Az ezúttal Builder’s Cup névre hallgató karriermódban ezeket számtalan kupában futtathatjuk meg; ezek mindegyike kapott egy-egy posztert és egy rövid felvezető-bemutató videót, de az a fajta játékosság teljesen hiányzik, ami oly változatossá és kaotikusan szórakoztatóvá tette az előző rész egyjátékos módját.


[+]

Ez a szűkítés teljesen érthetetlen lenne, ha csupán tényleg a számok és a prezentáció visszafogásáról lenne szó, de szerencsére nem ez történt. A fejlesztők az új Forza Motorsport újdonságainak taglalásakor sokat beszéltek a külső, illetve a belső fizika javításáról. Az előbbi az – egyébként nulláról újjáépített – pályákra vonatkozik: most már mind az időjárás, mind pedig a napszakok változása teljesen dinamikus. Ha pusztán az eső vagy a köd megjelenítését nézzük, a Gran Turismo 7 effektjeit nem sikerült utolérni, de azért annak így is piszok nagy hatása van, ahogy egy hosszabb délutáni futam során beborul az idő, szemerkélni kezd az eső, és végül az utolsó kör már a lemenő nap fényében, hatalmas tócsák között és villámló égbolt alatt zajlik. Egy másik nagyszerű emlékem egy hajnali hakonei futam volt, ahol a virágzó cseresznyefák közt kavargó sűrű ködöt a felkelő nap sugarai zavarták szét, egyetlen kör alatt teljesen átalakítva a verseny hangulatát. Természetesen az időjárás a vezethetőségre is kihat, és így magasabb szimulációs fokozatokon a kerékcsere is szükségessé válhat – az igazán elszántak pedig akár az üzemanyag mennyiségével is játszhatnak.


[+]

Ami az úgynevezett belső fizikát illeti, az természetesen az autók viselkedésére utal – és e téren szerintem ugyanolyan fontos előrelépés az új Motorsport, mint amilyen a tavalyi Gran Turismo 7 volt a maga sorozatában. Főként belső nézetből vezetve átélhető, ahogy az autók meghajtástól, motortól, súlytól és tuningtól függően reagálnak a fékezésre és a kormánymozdulatokra. A hetedik rész irányítása sokat egyszerűsödött, de most a Motorsport egy azonnal érezhető átalakítással ismét visszatért a komolyabb konzolos szimulátorok (egyesek szavajárásával: félszimulátorok) közé. Fantasztikusan átélhető egy-egy tökéletesen időzített kigyorsítás vagy egy túl késői fékezés hatása, és még haptikus visszacsatolás nélkül is jól érezni, amikor kipörög egy hátsókerék-meghajtásos kocsi, vagy amikor a kerékvető megdobja a visítva faroló kereket. Tényleg azonnal érezni, amikor új autóba ülünk, hogy mennyire más a vezethetősége az új verdának.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

  • Dakar Desert Rally teszt

    Hosszú szünet után tért vissza a Dakar játékok hivatalos sorozata, a teljesen újjáépített produkció pedig csaknem az év meglepetése lett.

  • Gran Turismo 7 teszt

    Csak nem szűnik meg a nagy játékok áradata: a Horizon és az Elden Ring után most a Gran Turismo 7 formál igényt minden szabadidőnkre.

  • Forza Horizon 5 teszt

    Ötödik sebességbe kapcsol az Xbox Game Studios és a Playground Games nyílt világú autós sorozata. A fesztivál ezúttal Mexikóban pörgeti a motorokat és a zenét.

  • Microsoft Flight Simulator teszt

    PC után Xbox Series konzolokra is megérkezett a Microsoft forradalmi szimulátora, a rég várt Flight Simulator pedig ezeken a gépeken sem okoz csalódást.