Train Sim World 3 teszt

Két év után újabb kiadással jelentkezett a Train Sim World sorozat, a fejlesztők célja újabb lépést tenni a feltétlen élethűség felé. Megnéztük, valódi lépés-e ez, vagy csak egy ráncfelvarrás.

Harmadik megálló

A Train Sim World sorozat 2018 óta próbálja megnyerni a PC-s és a konzolos vonatszimulátor rajongók és a műfaj iránt érdeklődők kegyeit – a brit Dovetail Games az elavult, klasszikus Train Simulatort próbálta leváltani ezzel a változattal. Az évek során több kisebb-nagyobb frissítést, megújított kiadást, és persze kiegészítők tömkelegét kapta a franchise, és bár valóban ott az elkötelezettség és a lelkesedés a fejlesztők részéről, játékként csak minimálisan sikerült a középszerűség rozsdás sínpályái fölé emelkedniük. A napokban megérkezett a Train Sim World 3, a jól ismert szimulátor új verziója, amely annyira azért nem új, amennyire a címe mutatni szeretné.

Rögtön tegyük is tisztába, hogy a Train Sim World 3 valójában nem új produkció, nem „folytatás”, hanem gyakorlatilag az eddig elérhető második rész frissített változata, azonos technikai alapokon, néhány új (főként grafikai) trükkel. Ugyanazt az Unreal Engine 4.26-ot használja, amit az előző rész, és ennek köszönhető a teljes kompatibilitás is: a TSW 2-ben megvásárolt összes extra tartalom áthozható a harmadik részbe is, ahol változatlan formában tovább játszható. Aki rendelkezik Dovetail Live fiókkal, az még az előrehaladását is átimportálhatja, a teljesített feladatokkal, statisztikákkal, mindennel. Inkább platformként működik ez tehát, nem „igazi” új játékként. Hogy ennek ellenére nem puszta frissítésként, hanem teljes árú, új címként érkezett, annak inkább marketing, semmint technikai okai vannak sajnos.

A szimulátor alapjai változatlanok: adott néhány (ezúttal három új) útvonal, valódi vasúti pályák szakaszainak 1:1 méretarányú modelljei, amelyeken licenszelt vonatokat kezelhetünk. Vannak előre meghatározott körülményekkel felvértezett, úgynevezett Szcenáriók („helyzetek”), illetve minden útvonalon egy teljes, 24 órás menetrend (Timetable), amelyek több száz járatát egyenként teljesíthetjük, tetszőleges, vagy éppen véletlenszerű, dinamikus időjárási körülmények között. Az útvonalakon nemcsak a pontos megállásra, az utasokra vagy éppen a rakományra kell odafigyelni, de a helyi jelzőrendszerekre, sebességhatárokra és az egyes vonatok biztonsági rendszereire is. Aki valaha játszott már Train Sim World epizóddal, annak semmi újdonságot nem fog jelenteni a harmadik rész, teljes egészében az előd felépítését viszi tovább.

Tartalom szempontjából három (pontosabban kettő és fél) új útvonalat kapunk. Németországban, Kassel és Würzburg között egy gigantikus, 186 km hosszú nagysebességű vonalon száguldhatunk, ez a franchise történetének messze leghosszabb útvonala, két expressz vonattal (ICE 1 és ICE 3), regionális és éjszakai teherszállítással. Az Egyesült Államokat a Cajon Pass képviseli, ahol a sivatagos környezetben teherszállítási munkákat végezhetünk a BNSF erőgépeivel. Végül a régi-új Southeastern High Speed Extended útvonal Nagy-Britanniából, amely a korábbi változatnál jóval hosszabb, több vonattal, járattal, elágazással és ráncfelvarrott környezettel, nagysebességű és regionális műveletekkel. Csalódás lehet annak, aki a második részhez már megvette, de elég sok új tennivalót kínál ahhoz, hogy ne tekintsük puszta bőrlehúzásnak.

Train Sim World 3 Xbox

Azt sem mondhatjuk, hogy teljesen alaptalan külön produkcióként kezelni a TSW 3-at, hiszen újdonságból azért akad, csak ezek nem jelentenek fundamentális változást. Kezdésnek mindjárt ott a megújult kezelőfelület. A brit fejlesztőcsapat évek óta bajlódott vele, hogy normális UI-t készítsen, ez most végre, harmadszorra sikerült. A Train Sim World 3 modern, letisztult menüket kapott, amikben könnyebb eligazodni. A franchise már így is irtózatos mennyiségű tartalmat kénytelen kezelni (amivel meg is gyűlt a fejlesztők baja, főként a PlayStation platform limitációi miatt), szerencsére most annak tudatában tervezhették meg az új felületet, hogy erre előre felkészüljenek. Az eredmény így sem tökéletes, de akkor is jelentős előrelépés az elődök igénytelen, fapados körítéséhez képest.

A kulcsszó: dinamizmus

A másik nagy újdonság a Training Center, vagyis kiképzőközpont – egy teljesen új, egyedileg felépített (és meglehetősen szép) helyszín, ahol a játékban szereplő összes vonat irányítását gyakorolhatjuk. Itt kapott helyet a tréningmodulok többsége, egy környezetben sajátíthatjuk el az egyes járművek irányítását, plusz a velük járó egyéb feladatokat, a váltók állításától kezdve a nagysebességű vezetésig. A fejlesztők szerint ráadásul ez a központ modulárisan bővíthető lesz a későbbiekben, tehát ahogy újabb tartalmak érkeznek, még több sínpálya és lehetőség kerülhet bele.

Talán a legszembetűnőbb változás a Train Sim World 3-ban grafikai jellegű. Az új rész, illetve az ehhez tervezett három új útvonal jelentősen fejlesztett, élethűbb bevilágítást, és most először teljesen dinamikus időjárási rendszert kapott, a korábbi 2D-s égboltok helyett volumetrikus, mozgó felhőkkel. Az új epizód láthatóan világosabb, kontrasztosabb, élettelibb képet ad, mint a korábbi lapos, gyakran túl sötét kiadások, az égen meggyőzőbben viselkednek a felhők, de fejlesztést kaptak az utasok is, akik változatosabb ruházatban jelennek meg, esőben esernyőt nyitnak a fejük fölé, és így tovább. Sok apróság, amik önmagukban aligha számítanak forradalmi megoldásnak, de együttesen azért dobnak egy alaposat a játék összképén.

A dinamikus időjárás beépítése már nem lett ennyire profi. Ha erre állítunk egy-egy játékot, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy a kiindulási állapottól függetlenül fél-egy órán belül felhőszakadást kapunk a nyakunkba – elég amatőr megoldás, remélhetőleg ezen még finomítanak a jövőben. Ez a középszerűség egyébként továbbra is átjárja az egész szimulátort: lépten-nyomon találkozhatunk grafikai és bevilágítási hibákkal (főleg az alagutakban), mint ahogy a különböző akadásokat, képfrissítési hibákat sem sikerült csökkenteni – sőt, a Train Sim World 3 a dinamikus elemeknek köszönhetően sajnos egy kicsit gyengébben is muzsikál, mint elődje.

Sajnos a dinamizmus a technikai oldalra már nem terjed ki. A játék, konzolon, futtatható 1080p vagy 4K felbontásban, és ennyi. Nincs dinamikus felbontáskezelés, nincs DLSS vagy FSR, de még HDR sem. Minden másban az előző rész beállításait vitték tovább, úgyhogy az árnyékok kirajzolási távolsága nevetséges, a növényzet sok helyen recés és elnagyolt, a gyönyörűen modellezett vonatok és vagonok pedig helyenként szinte kiesnek a papírmasé hatású környezetből. A fejlesztők megpróbálták új effektekkel feldobni a látványt (szikráznak az áramszedők, porzik a hó), de ezek valódi hatása erősen limitált.

Train Sim World 3 Xbox

Sajnos a fejlesztők lehetőségeihez képest felpörgetett marketing hírverés, az új funkciók és a „tiszta lap” sugalmazása ellenére messziről látszik és érződik, hogy a Train Sim World 3 nem más, mint a második rész frissítése (ami eredendően szintén csak az első játék ráncfelvarrása volt), így tulajdonképpen nem új élmény, hanem a platform folytatólagos megoldása, néhány új útvonallal, amelyek bemutatnak pár új trükköt. A szimulátor rajongókat ez nem biztos, hogy zavarja, aki pedig most kóstolna bele ebbe a világba, annak a TSW 3 a legjobb belépőpont, de tény, hogy a brit csapat minden igyekezete ellenére sem volt képes szintet lépni. Az is igaz ugyanakkor, hogy akit érdekelnek a vonatok (különösen konzolon), ennél jobb alternatívát továbbra sem talál.

A Train Sim World 3 PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X|S-re érhető el, PC-n és Xboxon a Game Pass tagsággal is.

A Train Sim World 3 legjobb vonásai:

  • három izgalmas, változatos útvonal;
  • fejlesztett, élethűbb bevilágítás és időjárás;
  • továbbra is élethű, intuitív, élvezetes játékmenet;
  • áthozható minden korábbi tartalom és előrehaladás.

A Train Sim World 3 leggyengébb pontjai:

  • rengeteg amatőr hiba és kisebb bug;
  • rosszabbul fut, mint az előző rész;
  • lehetett volna akár ingyenes, vagy legalábbis kedvezményes frissítés.

dreampage

Előzmények