Végtelen háború: PC vs. konzolok

Nincs egyértelmű győztes

A PC-s tábor előnyeihez tartozik, hogy szinte bármilyen programot használhatnak, egyre jobban terjed a VR, azaz a virtuális valóság is, (bár már konzoloknál is láthatóak bizonyos megoldások, lásd Project Morpheus, vagy a Microsoft féle HoloLens, ami valójában a kiterjesztett valóságot próbálja meg bemutatni), mindezek mellett lehetőség van a nagyobb FPS elérésre, valamint a több monitoros rendszerek kialakítására is, bár videojátékok esetében a normális megjelenítésre komoly hardverek szükségesek. Itt érünk el arra a pontra is, hogy amit korábban előnynek írtam, az egyben hátrány is. Míg konzolok esetében minden gép ugyanazt a komponenseket tartalmazza, így az adott játékokat csak egyfajta rendszerre kell megcsinálni, addig PC-k esetében szinte végtelen hardver kombináció létezik, és ez folyamatosan nehezíti a fejlesztők dolgát.

Mind a PC-s , mind a konzolos oldal esetében az előnyök és hátrányok mellett két fontos dolog elmondható. Az egyik az, amiatt az emberek térfelet választanak, az az exkluzív játékokat. Mind PC-n mind PS-en, és Xbox-on megvannak a system seller játékok, amelyek vannak olyan minőségűek, hogy habozás nélkül válasszon valaki két oldal közül.

De mi lehet a PC-s játékosok problémája az elmúlt években, ami miatt szúrós szemekkel figyelik a konzolosokat. Nem meglepő módon pont maguk a játékok a gondok. Vagyis inkább a fejlesztők. Mire gondolok itt? Tulajdonképpen arra, hogy míg évekkel ezelőtt szerintem (és ha tévedek majd úgyis kijavítanak) a PC-s oldal volt jobban előtérbe hozva a videojáték készítők számára, addig mostanában szinte minden a konzolokról szól. Több példát is kiemelhetnék az elmúlt 2-3 évből, én mégis két konkrét esetet hoznék fel. A Rise of the Tomb Raider esetét, valamint a még elég friss Batman: Arkham Knight botrányát.

A Rise of the Tomb Raider az újraindított Tomb Raider széria folytatása lesz, azonban minimum egy évig Xbox exkluzív lesz, vagyis csak Xbox One-ra, és Xbox 360-ra jelenik meg. Emiatt nagyon sok ember megsértődött, hiszen sokak szerint nem szép dolog egy folytatás közel egy éves exkluzivitása, még akkor sem ha később PC-re, és PS4-re is megjelenik a játék. (Főleg, mert az előző rész egyszerre jelent meg minden platformra)

Itt konkrétan arra szeretnék kilyukadni, hogy a PC-sek joggal haragudhatnak a konzolosokra, hiszen egy népszerű alkotás folytatása csak jóval később érkezik majd PC-re.

Az Arkham Knight esete sajnos kicsit bosszantóbb, ugyanis míg az Xbox One-os és a PlayStation 4-es kiadás közel tökéletesen futott, addig a PC-s verzióról kiderült, hogy egy külsős csapat csinálta, akik nem fordítottak kellő figyelmet a játékra, így az néhány kivételtől eltekintve a legtöbb embernél játszhatatlan még egy-egy erősebb konfiguráción is. Idővel a fejlesztők és a kiadó is belátták a hibájukat, aminek az lett a következménye, hogy jelenleg nem vásárolható meg a játék a digitális áruházakban, a javításokat pedig állítólag folyamatosan készítik majd a programhoz.

Ezt a két esetet azért hoztam fel, mert a nagy cégek igen rossz irányba indultak már el korábban is. Ideiglenes konzol exkluzív folytatások, a DLC seregek több héttel előbb jönnek PC-re, bizonyos bónusz tartalmak csak konzolon érhetőek el, és akkor ott van az a szomorú tény, hogy egyre több olyan PC-s port érkezik, amely azt tanúsítja, hogy a konzolos verzióval többet foglalkoztak a készítők. Ez az irány pedig nagyon nem jó.

A fentiek után azt hihetnénk, hogy sok mindenért okolhatóak a konzolosok. Szerintem ez nem így van. Mindenkinek megvan a lehetőség, hogy válasszon a két oldal közül, mindegyik csapatnak megvannak a maga fantasztikus játékai, de sajnos akármit választunk muszáj lesz kompromisszumokat kötni, mert tökéletes platform továbbra sem létezik. Plusz azért azt is tegyük hozzá, hogy akinek konzolja van otthon, annak minimum van egy számítógépe is valószínűleg, míg fordítva ez már nem annyira biztos.

Van-e akkor ok arra, hogy a konzolosok harcban álljanak a PC-sekkel szemben? Furán hangozhat, de szerintem nincs. Pontosítanék, mert konkrétan nem a játékosoknak kellene egymással hadakozniuk, hanem mindkét félnek inkább a fejlesztők és a nagy kiadók irányába kellene ellenállást tanúsítaniuk. A probléma azonban az, hogy nem sok esélyt látok arra, hogy az óriási cégek megváltozzanak, ugyanis amíg egy-egy termékre van kereslet, addig kínálat is lesz, így továbbra is azt fogjuk látni, hogy egy multiplatform játékból nem PC-n adják el majd a legtöbbet.

Kedves kiadók, fejlesztők! Szerintetek továbbra is ez a jó megoldás, vagy esetleg érdemes lenne a platformsajátosságokat figyelembe venni, és nem ennyire homogén masszaként tekinteni a játékos társadalomra, a platformokat pedig egyszerű hardverként, vagy technológiaként kezelve? Költői kérdés volt, tudom úgysem kapok rájuk választ.

orichalcos

Azóta történt

Előzmények