Új hozzászólás Aktív témák

  • Eastman

    őstag

    válasz _seth_ #10154 üzenetére

    Nice!

    Akkordváltások és skálagyakorlások ezerrel! Aztán majd szépen ráál a kezed. TAB-ról én sosem tanultam. Ennek azért vannak hátrányai is, de ha megfigyeled a szólókon kívűl leginkább akkordbontásokról beszélünk a TABos számsorok esetében. Tehát egymást követő lefogott akkordokat fordít le számsorra a TAB - általában. Érdemes a kályhától, az akkordoktól és a váltásoktól indulni. Szóló pedig a skálán fut. Jobb, ha az egész elvét tanulod meg, gyakorolod be és nem a számsort magolod. Minden dúr hangnak, akkordnak van egy párhuzamos moll-ja:

    C dúr --> A moll

    D dúr --> H moll

    E dúr --> Cisz moll (C#m)

    F dúr --> D moll

    G dúr --> E moll

    A dúr --> Fisz moll (F#m)

    H dúr --> Gisz moll (G#m)

    A párokat játszd le egymás után. ;)

    Csak azután olvasd tovább ezt a hsz-t, ha a váltásokat már begyakoroltad!

    ##############################################################

    Nézzük, rakjuk egymásra a skálákat. Példa képpen legyen a C dúr --> A moll

    Nézd csak: C --> Am

    Hasonlítsd össze a két skálát, a sötétkék pontokat. Mit látsz? Koppra ugyan azokat a hangokat, ugyan azt a skálát használod csak máshonnan kezded játszani. C dúrt indítod a vastag E húr 8. bundjától, az A mollt pedig az E húr 5. bundjától. Vagy ahonnan akarod tetszés szerint a skála hangjain, a skála, a sötétkék pontok keretein belül. Tehát máris fele annyi skálát kell megtanulnod, hiszen dúr és párhuzamos mollja ugyan azokból a hangokból áll. Csak másik hangról indítasz.

    Arra figyelj, hogy a magyar (és német) zenében H-t írunk és mondunk az A és C hang között. Angol és amerikai kottákban, tabokon, leírásokban, weboldalakon B-t használnak, ahogyan a linkek alatt is látod. Ezt nem árt megjegyezni.

    Egy dal legutolsó hangja segít abban, hogy milyen hangnemben íródott, melyik skálát, melyik akkordokat kell használnod. Persze ez nem mindig van így, de a slágerekre, rádióban játszott dalokra ez általában igaz. Ha elindítasz egy zenét és közben az ujjaiddal a megfelelő skálán tekeregsz, rögtön ráérezhetsz a zamatára és egyből tiszta lesz a kép. ;)

    Nézzük a pentaton skálát, az mégegyszerűbb.

    Legyen itt a példa mondjuk F dúr --> D moll pentaton skála.

    Nézd csak: F --> Dm Nem kicsit hasonlít egymásra a kettő, igaz? ...viszont nagyon. :) Ergo minden skálából csak egyet kell megtanulnod. Ha bemagoltad, már tudod a mollját is, úgy, hogy egyszerűen egy másik hangról indítasz. De az a csavar a történetben, hogy nem csak a párhuzamos mollját tanultad meg ezáltal, hanem már az összes hangnemben le tudod játszani a skálánkat, hiszen csak eltolod az egészet a gitárnyakon és adja magát a magasabb vagy mélyebb hangnem. Nézzük a példát:

    F --> Dm pentatonról indultunk az előbb, igaz?

    Menjünk magasabbra, itt egy G --> Em pentaton pár. Koppra ugyan az. Annyi, hogy ha G-ben játszod, akkor a 15. bundról indítasz, az a kezdőhang. Játssz le öt hangot (pentaton) csak a sötétkékkel jelölt pontokon a legvastagabb húrról indítva a G hangról (15.bund). Vidám, igaz? (mert dúr). Ha Em-ban játszod akkor a 12. bundról indítod a skálát. Játssz le öt hangot az Em-ról. Szomorkás (mert moll). Ennyi és nem több. :)

    Menjünk mélyebbre, itt egy E --> C# m pentaton pár. Csöcsre ugyan az az ujjrend, csak más fekvésben játszod. E-t indítod a 12. bundtól, Ciszt indítod a 9. bundtól.

    Játssz le most tíz hangot a E-ről indítva (12. bund)! Vidám. Azután játssz le tíz hangot az C#m-ról (9. bund). Szomorkás. Ennyi. :)

    További dúr - moll párok:

    Cisz (C#) --> Aisz moll (A#m)

    Disz (D#) --> C moll (Cm)

    Fisz (F#) --> Disz moll (D#m)

    Gisz (G#) --> F moll (Fm)

    Aisz (A#) --> G moll (Gm)

    [ Módosította: 7 ]

    https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

Új hozzászólás Aktív témák