Új hozzászólás Aktív témák

  • Szten Márs

    nagyúr

    válasz BluEyes #12072 üzenetére

    "Ezt ki akarták kerülni elődeink."
    Főleg, hogy ez a német/osztrák rendszer és onnan vettük át. ;] De a poén jó. :)

    "A Bisz (itthon Hisz) hang létezik, Cisz dúrban muszáj használni."
    Mondjuk a zenei gyakorlatban viszonylag ritkán használunk hétkeresztes skálákat, de technikailag igaz. Ámde vegyük észre, hogy, tekintve, hogy kiegyenlített hangolást használunk már több, mint egy évszázada, a hisz egyenlő a C-vel, mint ahogy az eisz egyenlő az F-el. Ahogy a fiszisz egyenlő az G-vel. Vidd tovább a keresztek számát, nézzük mi lenne nyolc keresztnél - bejönne a fiszisz. Na, az egyenlő az G hanggal. Ettől hívhatjuk fiszisznek, mint ahogy hívhatjuk a C-t hisznek, ettől az még G meg C lesz. Enharmónia.
    De egyébként ezt már megtárgyaltuk, hogy az angol rendszerben a B# az a C, ha meg a magyar rendszerbe akarnánk biszt megteremteni, az meg a H lenne.
    Figyelem, mindez csak kiegyenlített - tehát egyenletesen temperált - hangolásnál érvényes! Ha valaki mittudomén, pl. reneszánsz zenét akar autentikus hangolással játszani, középhangú temperálással, akkor már nem fog összejönni.

    Sajnos, amennyit nyertünk azzal, hogy mindenféle hangnemben tudunk játszani, mert körülbelül (!) jók a hangközeink az egyenletesen temperált hangolásnál, legalább annyit vesztettünk. Nincs egyetlen darab tiszta hangközünk sem az oktávon (és többszörösein) kívül, egyenlőek lettek olyan hangok, amik természetesen kissé különbözően szólnának, gyakorlatilag meg van erőszakolva a fülünk. Ez van....

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák