Civilization Beyond Earth teszt

Városok, területek, nyersanyagok

A városok kezelése kicsit más, mint eddig. Először is fontos tudni, hogy amikor egy colonist nekiindul és eljut egy pontra, amit szerencsésnek tartunk arra, hogy ott város legyen, akkor először az Outpost épül, ami csak akkor válik várossá, ha a lakossága ezt lehetővé teszi. A városok körül levő terület nagysága is a lélekszámtól függ, de vásárolhatunk bónusz területeket, aminek mondjuk azért van értelme, hogy a hatókörünkben legyen néhány nyersanyag. Szokás szerint a városok vagy valamilyen egységet, vagy épületet gyártanak, a tempó attól függ, hogy mennyi production egységet tud összegereblyézni a lakosság. Ezen turbózhatunk mindenféle fejlesztéssel a környéken, amit a Worker egységek oldanak meg.

Kulturáltan karbantartott városi környezet
Kulturáltan karbantartott városi környezet

A környező területekre lehet építeni utat (később magrailt), farmot, biowellt, generátort, bányát, terraformált műföldet, műholdas létesítményt, akadémiát, meg még pár extra izét, mondjuk ott, ahol láva van a föld alatt, ott hőerőművet is emelhetünk. Ezek a létesítmények más és más jellegű pluszhoz juttatják a várost. Itt van kaja (food), van termelés (production), van kutatás (research), egészség (health) és energia (energy). Ja, és kultúra is (culture), bár ez inkább a városi épületek által biztosított. Az út, meg a magrail az semmiféle pluszt nem okoz, nem lesz tőle frankóbb a gazdaság, meg ilyesmi, csak egyszerűen az egységeink közlekedését gyorsítja fel. Viszont a fenntartásuk költséges (egészen addig, amíg nem építünk meg egy olyan épületet, ami ezt nulláza).

Mit építsünk?
Mit építsünk?

A költségeket ezúttal nem pénzben, hanem energiában mérjük. Minden energiát termel, vagy fogyaszt. A Worker építhet generátort, ami ad energiát, illetve a városban is tudunk ilyen épületeket felhúzni. Minden más viszont kvázi fogyaszt, a katonai egységek és az utak különösen sokat. Honnan lehet akkor még több energiára szert tenni? Egyrészt a kereskedelmi útvonalakból jöhet sok, másrészt pedig a kémeink tudnak energiát szipkázni más városokból. Ha rossz fejek vagyunk, akkor egész tetemes mennyiségű energia csapolható le más népek közötti konvojok betámadásából is. Nekem valahogy nem volt gondom az energiára, mindig jelentős pluszban voltam, de ha nagy a pánik, akkor fel lehet oszlatni néhány katonai egységet, hogy helyreálljon az egyensúly.

Nem csak az energia fontos, hanem az egészség is. Na, ez már zűrösebb, nyilván kórházak és egyéb épületek emelésével valamelyest lehet variálni, meg érdemes sok biowellt is építeni, de úgy egyébként elég nehéz pozitívban tartani. Ha viszont negatívba fordul, akkor elindul egy öngerjesztő folyamat, lassul a termelés, a kutatás, a kultúra, a városok növekedése, ráadásul az intrigue szint is növekszik, azaz az ellenséges kémek számára remek célponttá válunk.

Ha odafigyelünk a kultúrára, akkor ezen a felületen juthatunk bónuszokhoz
Ha odafigyelünk a kultúrára, akkor ezen a felületen juthatunk bónuszokhoz

Ha már kultúra, akkor érdemes arra is figyelni. Ellentétben a korábbi részekkel itt nem azért húzunk fel templomot és építünk színházat, hogy kevesebb legyen a lázadás, hanem azért, hogy kulturális pontokat kapjunk, amivel szinteket ugorhatunk. Itt mindenféle bónuszokat lehet begyűjteni, pár százalékkal nagyobb hatékonyságú lehet néhány épület, vagy hamarabb kapnak veterán státuszt az egységeink. A kultúra mellett folyamatosan vannak úgynevezett Quest események is, amikor döntést kell hoznunk. Ez jellemzően valami cselekedetünkhöz köthető, mondjuk megépül az első víztisztító és akkor eldönthetjük, hogy mostantól ezek az épületek +1 energiát, vagy +1 kaját biztosítsanak. Vannak olyan Quest események is, amikor olyan döntést hozunk, ami a három irányzat között történő választást segíti, mondjuk eldönthetjük, hogy egy bizonyos növényfajtát, ami földi eredetű kiirtunk-e, vagy nem bántjuk. Előbbi esetben a Harmony durran, utóbbiban pedig a Purity.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények