Nobunaga’s Ambition: Awakening teszt

Negyvenedik születésnapját, és óvatos matek szerint is 16. fővonalbeli játékát ünnepli a Nobunaga’s Ambition-széria – megnéztük, mit ajánl az Awakening a grand strategy kedvelőinek.

Daimyók és szamurájok

Bár mai RPG-ik nyomán ezt feltehetően kevesek mondanák meg, a Koei – illetve egész pontosan akkor még a Koei Micom System – a japán játékipar egyik úttörő fejlesztőcsapata volt. Ők adták ki a hivatalosan az elsőnek nevezett, Japánban készült szerepjátékot (ez volt az Underground Exploration), és szintén hozzájuk fűződik az első, mai értelemben is annak nevezhető japán készítésű szerepjáték, a Dragon & Princess. Ebben már voltak kasztok és körökre osztott csaták, világtérkép és szintlépés is – és hadd dicsekedjek el, ennek angolra fordításában én is részt vettem. A Koei tehát Japán 1982-as RPG-termelésének 66 százalékát, az 1983-as felhozatalnak pedig 3/7-ét szállította, e teljesítménnyel vitathatatlanul a műfaj megkerülhetetlen óriásává válva.

1983 azonban nem emiatt jelentős a cég életében – olyannyira, hogy e játékokat általában nem is találjuk meg a céges krónikákban –, hanem azért, mert a Koeit alapító és Koei Tecmót részben ma is irányító történelemimádó házaspár kiadta a Nobunaga’s Ambition című stratégiai játékot, azt az Oda Nobunaga nevű XVI. századi japán hadurat középpontba állítva, akinek majdnem sikerült egyesítenie a háborúzó szamurájklánok által apró darabokra szabdalt Japánt. Az első játék még csak e hadjárat legelejét tartalmazta, és azt sem feltétlenül totális történelmi hűséggel – de aztán a gyorsan érkező folytatások és Power-Up Kitnek nevezett bővítések mind a tartalmi, mind a történelemhű mutatókon is gyorsan javítottak.


[+]

Bár a korai epizódok vagy csak óriási késéssel, vagy (és inkább) egyáltalán nem jelentek meg angolul, mostanában azért a legtöbb Nobunaga’s Ambition alapjátékot megkaptuk mi is. A legújabb résszel kapcsolatban azért felmerült pár érre vonatkozó kérdés, hiszen a Shinsei alcímű epizód már tavaly nyáron megjelent, és a kiadó sokáig nem reagált az esetleges nyugati megjelenéssel kapcoslatos kérdésekre. Végül aztán most tavasszal csak bejelentették a játékot, mégpedig errefelé Awakening alcímmel, és szimpatikus módon úgy, hogy az már alapból tartalmazza a Japánban korábban megjelent szokásos Power-Up Kit bővítményt is. Kevéssé szimpatikus módon a japán szinkront viszont időközben elhagyták, és csak egy, a japán neveket borzalmas amerikai kiejtéssel használó narrátort kaptunk – a panaszok áradatának hatására a PC-s verzióba már visszapakolták a japán hangokat, és remélhetőleg konzolon sem kell erre sokat várni.


[+]

Az Awakening első pillantásra igen hasonló a sorozat előző részeihez, a Sphere of Influence-hez, illetve a Taishihez: megkapjuk Japán teljes térképét, telis-tele a daimyók által uralt klánokkal, kastélyokkal, és persze különféle seregekkel. Mi is egy ilyen feudális hadurat fogunk irányítani, végső célunk pedig a klán eredeti méretétől függetlenül az ország egyesítése és a sóguni pozíció elnyerése lesz. Idáig többféle módon is eljuthatunk, bár természetesen a háborúskodást teljesen elkerülni nem lehet – de a diplomácia, a családi befolyás növelése, illetve a gazdasági túlerő is több lehetőséget adnak a vérontás nélküli terjeszkedésre. Mint a sorozat minden tagjában, a mi vállunkat nyomja a seregek felállításának és a haditervek kidolgozásának feladata, komoly beleszólásunk lesz a klán irányításába és a rizstermelésen alapuló gazdaság alakításába, de a házasságkötések, diplomáciai húzások és pozíciók osztogatása is sok időnket viszi majd el. Azonnal felismerhető tehát a Nobunaga’s Ambition-örökség, de a részletek terén annyi változás történt, hogy így is hatalmas átalakulásról beszélhetünk szinte minden téren.


[+]

A legtöbb időt az Awakeningben a világtérképen fogjuk tölteni, mégpedig legnagyobb meglepetésemre a közigazgatási bürokrácia rengetegében. Bár mindenképpen egy klán vezetőjét alakítjuk, és így hatalmunk az alárendeltek felett többé-kevésbé teljes, a valóságban még egy viszonylag egyszerű parancs kiadása is meglehetősen sok mikromenedzseléssel jár. Egyik legfontosabb feladatunk például a kastélyokhoz tartozó „megyék” vezetőinek kinevezése és irányítása. Bár ennek a résznek az egyik legfontosabb változtatása, hogy közvetlenül csak a daimyó székhelyéhez tartozó földeket tudjuk pontosan kívánalmaink szerint fejleszteni és alakítani, a különféle épületek felhúzásával, különféle lelkesítő üzenetek kihirdetésével és földesurak kéréseinek elbírálásával azért a távolabbi területeinkre is tudunk hatni. Szintén fontos eszköz az egész klánra vonatkozó fejlesztések megvásárlása (ezek policy néven futnak), melyek közül a játék által is elsőként javasolt lehetővé teszi, hogy földesuraink a maguk szakállásra, saját pénzből is fejlesztéseket eszközöljenek területükön.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg teszt

    Az Atelier Marie után már 23 epizód jelent meg a sorozatból – megnéztük, hogy ezek mellett mit tud ennek a 26 éves játéknak a remake-je.

  • Jagged Alliance 3 teszt

    Évtizedeket kellett várni a Jagged Alliance 2 igazi folytatására, de most, oly sok meghiúsult ígéret és borzalmas felújítási kísérlet után végre megérkezett a harmadik rész.

  • Fate/Samurai Remnant teszt

    A valódi történelmi személyiségek megdöbbentő újraértelmezésével hírnévre szert tett Fate-sorozat ezúttal a szamurájkorba látogat – és igen, Miyamoto Musashi sem pont úgy néz ki, mint gondolnád!

  • Baten Kaitos I & II Remaster teszt

    A GameCube legjobb szerepjátékai közé tartoztak, de azóta nem sokat hallottunk a Baten kaitos-szériáról – most viszont újra elérhetővé váltak a Monolith Soft korai alkotásai.

Előzmények

  • Final Fantasy Pixel Remaster Collection teszt

    Jószerivel nem telik el hét egy újabb játékgyűjtemény nélkül: most az első hat Final Fantasy érkezett meg egyetlen csomagba szedve, sok tekintetben példamutató módon.

  • Octopath Traveler II teszt

    Nyolc pixelhős vág neki a hatalmas világnak, hogy együtt, de mégis külön utakat járva teljesítsék be sorsukat. Igen, ez a leírás a második részre is igaz.

  • Project Zero: Mask of the Lunar Eclipse teszt

    Japánban szimplán Zero, Amerikában pedig Fatal Frame a széria neve – de akárhogy is hívják, most az eredetileg Wiire megjelent, eddig csak japánul elérhető negyedik rész kapott felújítást.

  • Company of Heroes 3 teszt

    Rendkívül sokat kellett várni a Company of Heroes 2 folytatására, de az Olaszországba és Észak-Afrikába vezető harmadik rész ott folytatja, ahol a nagy előd abbahagyta.