SteamWorld Build teszt

Városépítés játék a föld felett és a föld alatt, jól kidolgozott játékmenettel, a már jól ismert steampunk világban.

Aki kincset keres, nem a fellegekben, hanem a földben ás

Nagyjából tíz évvel ezelőtt jelent meg a SteamWorld Dig, a robotos-western-steampunk világú bányászós játék, amely az elsőre nem különösebben izgalmas témától függetlenül viszonylag nagy sikert aratott. A játékosok és a kritikusok nem csak a játékmenetét, hanem a világát is kedvelték, amelyet a svéd Image & Form nem meglepő módon ki is bővített: 2015-ben érkezett az körökre osztott taktikai lövöldözős SteamWorld Heist, 2017-ben a SteamWorld Dig második része, 2019-ben pedig a SteamWorld Quest nevű kártyajáték. A két évente új játék taktika viszont úgy tűnik, hogy nem volt tartható, a rajongóknak ugyanis négy évet kellett várniuk a következő SteamWorld címre, amely azonban szerencsére megérkezett: a SteamWorld Build alapvetően egy városépítős játék, amely az elődök nyomdokain haladva a bányákba is beengedi a játékosokat.

Máshogy megfogalmazva egy cross-genre játékról van szó, amelynek egyik részében egy idegen bolygón kell felépítenünk és menedzselnünk egy várost, a másik részében pedig az azalatt lévő bányákban kell dolgoznunk annak érdekében, hogy megtaláljuk azokat az ősi technológiákat, amelyek segítségével elhagyhatjuk a bolygót. Ezzel a háttértörténetet le is írtuk, a körítés az elődökkel ellentétben inkább cuki, mintsem humoros, ami valószínűleg nem ad okot nagy örömködésre a SteamWorld rajongóknak. Ettől függetlenül nincs veszve minden, a hangulat ugyanis magával ragadó: a város építése kimondottan élvezetes, a legtöbben valószínűleg több alkalommal is neki fog ugrani a dolognak, hiszen az első játékunk során még fogalmunk sem lesz, hogy milyen épületeket fogunk kinyitni és azokat hova érdemes elhelyezni. Összesen egyébként öt pálya van, tehát a teljes végigjátszáshoz ugyanennyi várost kell felépítenünk és menedzselnünk. A nehézségi szint is állítható, ami egy efféle alkotásnál kimondottan díjazandó, hiszen a játékosok egy része valószínűleg csak az építés öröméért fog beleugrani a kalandba, és nem szeretne elvérezni.

A városépítős rész kimondottan látványos
A városépítős rész kimondottan látványos [+]

Az építkezős rész játékmenete nem hoz újdonságot, a különleges világból adódóan itt nem áramra és gázra lesz szükségünk, hanem mondjuk kaktuszfarmra és üvegkészítőre. Mindez nem okoz nehézséget, hiszen a technológiai fa teljesen lineáris, az újabb épületeket az úgynevezett mérföldkövek után tudjuk kinyitni, amelyek pedig a város lakosságának számához vannak kötve. Az épületek mozgathatók, a lakosság igényei könnyedén kielégíthetők, komolyat hibázni nem lehet. Az irányítás PC-n és konzolon egyaránt kiváló, ez utóbbi miatt külön dicséretet érdemelnek a fejlesztők. A grafika is kimondottan jó, a városok nem a szó klasszikus értelmében, de élettel teliek, rengeteg apróságon lehet ámuldozni, illetve komoly dekorációs repertoár áll azok rendelkezésére, akik nem csak hatékony, de mutatós birodalmak építésén fáradoznak. Az egy kicsit sajnálatos, hogy ezek semmilyen mértékben nem befolyásolják a játékmenetet, pedig jó lenne, ha a szép városban legalább egy kicsivel több adót lehetne gyűjteni, mint a csúnyákban. Az indokoltnál kicsit talán több nyersanyagtípus mellett a pénz gyűjtögetése is fontos feladat, mert az épületek és utak építéséhez zöldhasú is kell; ezt nem csak adókból, hanem kereskedelem útján is gyűjthetjük, pár percenként ugyanis áthalad városunkon a vonat, amivel különféle üzleteket is bonyolíthatunk, tehát adhatunk-vehetünk-cserélhetünk nyersanyagokat. Bizonyos épületeket, illetve magukat az utakat is lehet fejleszteni, és itt nem csak arra kell gondolni, hogy a munkások feje fölé tetőt biztosító épületeket fejleszthetjük, hogy azok a mérnökök számára is lakhatóak legyenek, hanem a különféle megvásárolható vagy megtalálható perkekre is, amiket az egyes épületekre rányomhatunk; például azért, hogy a kocsma vagy a bolt több pénzt hozzon.

A bányák nem hozzák a Dungeon Keeper hangulatát
A bányák nem hozzák a Dungeon Keeper hangulatát [+]

Egy idő után megnyílik a bánya, ahol a pályák végcélját jelentő alkatrészek találhatók. A két világ közötti váltás villámgyors, illetve az élet nem áll meg a városban, amíg mi a bányában vagyunk. Ez a rész számomra kevésbé volt izgalmas, nagyon röviden össze tudom foglalni, hogy miről van szó a föld alatt: adott többféle faltípus, amelyek kitöréséhez a kezdetinél fejlettebb karakterekre és erősebb csákányokra van szükség, illetve vannak olyan falak, amelyek nyersanyagokat tartalmaznak, a szisztéma ugyanaz, egyből nem férünk hozzá mindenhez. A föld alatt nem épületeket kell felhúznunk, hanem kijelölünk szobákat, de itt sajnos nem a Dungeon Keeper stílusára kell gondolni, idővel szinte biztos, hogy egybe fogjuk nyitni szinte az egész bányánkat, csak arra kell figyelnünk, hogy rakjuk pár tartóoszlopot, hogy ne omoljon be állandóan a plafon. Idővel megjelennek különféle szörnyek, vagy inkább bogarak is, akiket különféle fegyverekkel és védelmi felszerelésekkel kell legyőznünk. Ez így jól hangzik, és a valóságban sem rossz, de azért nem is olyasmi, mint amit a Bullfrog korábban említett klasszikusa hozott ebben a témában. A bányamenedzselés ugyanis a játék unalmasabb és kevésbé magával ragadó része, még szerencse, hogy időről időre vissza kell térni a városba.

A SteamWorld Build PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, valamint Xbox konzolokra jelent meg.

Összefoglalás

A SteamWorld Build egy nagyon kellemes városépítős játék, amely a bányák bevezetésével új színt hozott az amúgy nagyon is érett műfajba. Maga a bányamenedzselés talán kevésbé izgalmas, mint a városépítészet, de a két műfaj és a magával ragadó SteamWorld világ kombinációja egy korrekt játékot eredményez, amely egyaránt ajánlható a Sim City és a Dungeon Keeper rajongóknak, igaz, ez utóbbiak azért kicsit csalódottak lesznek a túlságosan is egyszerű játékmenet miatt.

A SteamWorld Build legfőbb pozitívumai:

  • Magával ragadó hangulat;
  • látványos és bájos látványvilág;
  • a bányák megjelenésével új szín a városépítős játékok között;
  • hangulatos zenék.

A SteamWorld Build legnagyobb hiányosságai:

  • Az egész játékmenet egy kicsit monoton;
  • a bányászós rész nem annyira izgalmas, mint eleinte hittük;
  • a hanghatások elég gyengécskék.

Bodnár Csaba

Azóta történt

  • Backpack Hero teszt

    Lehet még újdonságot hozni a fantasy roguelite szerepjáték-szerűségek nyüzsgő világába? A bravúr csak ritkán sikerül, de a Backpack Hero szerencsére új ötletekkel a táskájában jelent meg.

Előzmények

  • The Fabulous Fear Machine teszt

    A fantazmagórikus félelemmasina megkezdte működését – az összeesküvés-elméletek, városi legendák és ősi mítoszok üzemszerű terjesztése végre gond nélkül zajlik!

  • Hidden Through Time 2: Myths & Magic teszt

    Az elveszett, elrejtett dolgok keresgélése a lehető legritkább esetben vidám dolog, de természetesen ebből is lehet játékot csinálni. De vajon mire képes itt egy folytatás?

  • Under the Waves – teszt

    A víz alatt, vagy az űrben játszódó egyszemélyes játékoktól valószínűleg mindenki egy izgalmas túlélő kalandot vár, azonban a Quantic Dream valami egészen mást kínál a közönségnek.

  • Trepang2 teszt

    Ha megkérnénk egy mesterséges intelligenciát, hogy készítsen nekünk egy lövöldözős játékot, az valami ilyesmi lenne.