The Elder Scrolls V: Skyrim - Élménybeszámoló

Fegyverek, tárgyak és mágia használata

Miután elkészítettük/megtaláltuk/elloptuk/megvettük vagy egyéb módon szert tettünk felszerelésünkre, nem árt azzal sem tisztában lennünk, hogy miképpen tudjuk azokat használni. Más szerepjátékokban általában különféle tulajdonságokhoz kötik a tárgyak és képességek használatát, de itt szó sincs ilyesmiről. Harcosként is használhatjuk bármelyik alapszintű varázslatot, amit meg tudunk tanulni könyvekből és egyéb forrásokból, valamint egy mágus is képes kardot vagy tőrt ragadni, ha kimerült a varázserő készlete.

A magasabb osztályú spellek több Magickát igényelnek, harcosként pedig általában nem erre gyúrunk, így hiába tanuljuk meg, nem tudjuk őket használni. De nincs is rájuk komolyabb szükség, hiszen sárkányszülöttként amúgy is sok elsajátítható képességünk lesz, melyek mágiaként is felfoghatók. Viszont van egy, amit mindenféleképpen érdemes megtanulnunk, mindegy, milyen karakterrel játszunk. Ez pedig a Soul Trap (Lélekcsapda). Ennek, valamint a különféle lélekdrágakövek (Soul Gem) segítségével csapdába ejthetjük egy ellenfél lelkét, melyekkel különleges fegyvereinket tudjuk újratölteni.

A tárgyak és varázslatok használata roppant egyszerű. Az "I" betűvel lehívjuk tárgylistánkat, és ott látjuk kategóriákba sorolva cuccainkat. A fegyvereket (Weapons), öltözékeket (Apparel), italokat (Potions), tekercseket (Scrolls), alapanyagokat (Ingredients), könyveket (Books), kulcsokat (Keys), valamint az egyéb tárgyakat (Misc) külön is megnézhetjük, de amennyiben mindet látni szeretnénk, akkor a legfelül lévő "All" (Összes) gombra kattintva megtehetjük.

Ha fel szeretnénk venni egy ruhát, páncélt, vagy egyéb holmit, akkor szimplán kattintsunk rá kétszer bal gombbal. Ha találunk egy újat, akkor megnézhetjük, hogy jobb vagy rosszabb, mint az, melyet addig viseltünk. A tulajdonságok mellett zölddel vagy pirossal van jelölve az érték, mellyel az adott tárgy több vagy kevesebb tulajdonsággal rendelkezik a jelenleginél. Nyilván ha jobbat találunk, érdemes lecserélni régi gönceinket.

Fegyverek esetében hasonlóan működik a dolog, annyi különbséggel, hogy itt már nem mindegy, hogy az egér melyik gombjával kattintunk az adott kardunkon, ugyanis lehetőségünk van mindkét kezünket külön-külön felszerelni. Azaz harcolhatunk két fegyverrel, pajzzsal és egykezes fegyverrel, kétkezes fegyverrel, és ha ez nem lenne elég, a különféle varázslatokat is használhatjuk együtt velük, vagy akár külön-külön is, ahogy jólesik. Varázslatok esetén van olyan lehetőségünk is, hogy mindkét kezünkkel más-más spellt használjunk, viszont ha mindkettőben egyszerre ugyanaz van, akkor a kettő hatása összeadódik és egy sokkal erősebb változata jön létre.

Egy idő után már unalmas lesz a menüben turkálni a cuccok között, annak ellenére is, hogy ilyenkor leáll az idő, így zavartalanul ténykedhetünk. Ezt mondjuk kivehették volna belőle, harcok közben nagyon kényelmesen visszagyógyíthatjuk így magunkat. Szegény szörnyek meg csak lesnek, hogy egy pillanat alatt félholtból félistenné váltunk. (Nem tudom, de én igencsak meglepődnék, ha a végső csapás előtt megállna az idő, majd azt látnám, ahogy az előttem álló élőhalott elkezd turkálni a zsebeiben, majd szép komótosan elszürcsölget egy halom gyógyitalt, végül egy hatalmas böfögés után előhúzza ismét a kardját és "Na, folytassuk!" felkiáltással rám vetné magát. Tuti kikérném az Obsitomat a parancsnoktól.)

Szerencsére gondoltak azokra is, akik váltogatják felszerelésüket harc közben, számukra lehetőség van sűrűn használt dolgaikat kedvencként (Favorite) megjelölni. Minden tárgyat, varázslatot és képességet megjelölhetjük kedvencként, ekkor a "Q" billentyű lenyomásával gyorsan hozzájuk férhetünk, anélkül hogy előhalásznánk azt táskánk mélyéről. Szintén itt tudjuk őket gyorsbillentyűkhöz rendelni, azaz ha rávisszük a kurzort egyik kedvenc tárgyunkra, majd megnyomjuk az 1-9 billentyű valamelyikét, onnantól kezdve egy gombnyomással előhívhatjuk azt, akár harc közben is.

Térjünk rá most az egyik legfontosabb procedúrára, azaz hogy miképpen töltsük fel energiával lemerült varázskardunkat és egyéb fegyvereinket. Ehhez rendelkeznünk kell egy üres Soul Gemmel és elő kell készítenünk a Soul Trap varázslatot, majd azt közvetlen közelről rányomni az ellenségre. Ezután kék aura veszi őt körül és 60 másodpercünk van rá, hogy végezzünk vele. Ha sikerül, akkor a lelke egy kék energianyaláb formájában átáramlik a nálunk lévő drágakőbe.

A Soul Gem többféle formában létezik. Minél nagyobb az ékkő, annál nagyobb lény lelkét képes befogadni. Tehát figyeljünk oda, hogy míg egy patkány lelkéhez elég a legkisebb kő is, addig például egy troll lelkét már csak nagyobbak tudják befogadni. Miután csapdába ejtettünk egy lelket, a tárgyaink közül válasszuk ki a feltölteni kívánt fegyvert és nyomjuk meg a "T" billentyűt. A fegyver alatt láthatjuk az energiaszint jelzőjét, világossal jelölve, hogy mennyi van még benne és sötéttel, hogy mennyit lehet még bele tölteni.

Ahogy váltogatjuk a Soul Gemeket, mindegyiknél megjelenik egy világosabb csík, ami azt mutatja, hogy az adott ékkő használatával meddig tölthetjük meg fegyverünket. Persze minél nagyobb állat vagy szörny lelkét ejtjük csapdába, annál több energiát biztosít fegyverünk számára. Miután felhasználtuk az ékkövet, az a benne lévő lélek távozása után megsemmisül, így újabbra lesz szükség a következő töltethez.

Ez alól kivételt képez az Azura's Star nevű ereklye, melyet egy küldetés teljesítését követően kapunk meg. Ez nem más, mint egy hatalmas, megsemmisíthetetlen Soul Gem, tehát ez bármekkora lény lelkét képes csapdába ejteni - kivéve a sárkányokét, azokat mi faljuk fel, ugye -, és akárhányszor használhatjuk, nem semmisül meg a lélek kivonása után sem.

Minden Daedra istennek saját szentélye van Skyrimben, érdemes őket felkeresni, ugyanis az általuk adott küldetés teljesítését követően értékes tárgyakhoz juthatunk - mint például az Azura's Star. De létezik például eltörhetetlen tolvajkulcs is, már ha igazak a hírek, én még nem találkoztam vele, de az Oblivionban volt ilyen.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények