The Elder Scrolls V: Skyrim - Élménybeszámoló

Szintlépés és karakterfejlesztés

Azt már a Morrowindnél és az Oblivionnál is megszokhattuk, hogy az Elder Scrolls játékokban nem úgy történik a karakterfejlesztés, mint a többi szerepjáték esetén. Itt nem létezik előre definiált kaszt, mindenki úgy fejleszti karakterét, ahogy neki jólesik. Alapvetően a játékstílusunk határozza meg leendő kasztunkat is, vagyis aki sokat küzd közelharci fegyverekkel, nehéz páncélt és esetleg pajzsot is visel, előbb-utóbb profi harcossá válik. Aki pedig sokszor használ mágiát, abból mágus lesz, és így tovább.

Viszont létezik más, gyorsabb módszer is képzettségek elsajátítására. Szinte minden nagyobb városban vannak oktatók/mesterek (Trainer), akik némi pénzért cserében tanítanak nekünk képességeket. Egyszerre 5 fokozatot tanulhatunk meg tőlük, viszont később, ha magasabb szintre lép karakterünk, újabb 5 válik elérhetővé. Ezen kívül találhatunk és/vagy vehetünk könyveket is, melyek szintén növelik egyel bizonyos képességünket.

Mágusok esetében, amennyiben könyvből tanulunk meg egy varázslatot, az utána eltűnik, viszont a képzettségeket adó könyveket elég elolvasni ahhoz, hogy tanuljunk belőlük. Így például nyugodtan vizsgáljuk meg az üzletekben/házakban található könyveket, amíg nem vesszük azokat fel, nem tekintenek tolvajnak. Viszont amelyeket barlangokban vagy zsiványtanyákon találunk, nyugodtan tegyük el, miután megtanultuk a képzettséget, jó pénzért el lehet őket adni. Miközben növeljük képzettségeinket, lassan szintet lép karakterünk is.

A szintlépéshez vezető utat egy csík mutatja, ami annak függvényében növekszik, milyen magas szintű képzettségünket növeljük. Minél nagyobb értékű az adott képzettség, annál gyorsabban fejlődünk, azaz annál kevesebb kell belőle a szintlépéshez. Egyszerűen fogalmazva: ha kevesebb képzettséget többször fejlesztesz, gyakrabban lépsz szintet, mintha több, kisebb képességet használsz felváltva. Viszont akármilyen alacsony is legyen az adott képzettség amit elsajátítasz, az valamennyit hozzátesz a fejlődésedhez. Például ha harcosként sok zárat piszkálsz meg és így fejleszted a zárfeltörés (Lockpick) képességedet is, nemcsak több cuccal leszel így gazdagabb, de némiképp felgyorsíthatod a szintlépésedet is.

A szintlépést - sajnos - eléggé leegyszerűsítették a Skyrimben. Összesen két tennivalónk van ilyen esetben. Egyrészt választhatunk, hogy az Életerőnket (Health), Kitartásunkat (Stamina) vagy Varázserőnket (Magicka) növeljük-e meg 10 ponttal. Tehát el lehet felejteni a szokásos tulajdonságpontok elosztásán alapuló fejlődést. Viszont kapunk helyettük úgynevezett "Perkeket", melyek egyfajta tulajdonságnak felelnek meg. Ezek nagyrészt passzív képességekből állnak, melyek segítségével könnyebben fejleszthetjük karakterünk egyéb tulajdonságait, valamint elérhetünk addig nem hozzáférhető lehetőségeket is.

Például aki sokat visel nehéz páncélzatot, annak nem árt tennie pár Perket erre a részre, mivel ezek megnövelik a védettségünket, kevésbé lassulunk le annak viselésekor, vagy akár magasból leesve még meg is óvhatja életünket, ha nehéz páncélban vagyunk - persze egy hegytetőről fejest ugrani még így sem ajánlott. Vagy említhetnénk a pajzzsal történő blokkolást is, aminek Perkjei között akadnak olyanok, hogy fegyverként használhatjuk pajzsunkat és elkábíthatjuk vele ellenfelünket, így lehetőségünk lesz bevini egy-két tiszta találatot.

Rengeteg egyéb Perk van, így felsorolni nem is tudnám mindegyiket. Vannak közöttük olyanok is, melyeknek több fokozatuk van, így egyre hatékonyabb bónuszokat adnak. Minden Perknek vannak meghatározott követelményei, amikkel rendelkeznünk kell ahhoz, hogy fejleszteni tudjuk őket. Először is meg kell lennie bizonyos szintű képzettségnek, például Heavy Armor esetén minél nagyobb szinten áll az érték, annál több Perk válik elérhetővé.

Másrészt a magasabb szintű Perkek használatához pontokat kell rakni azok előfeltételeire is. Ez egyfajta képességfa, amit jelen esetben csillagállásokkal szimulálnak, nagyon látványosan. Az egyes csillagok jelentik a Perkeket, az azokat összekötő vonalak pedig mutatják, melyiket kell fejlesztenünk ahhoz, hogy elérhessük a magasabb szintűeket. Leírni bonyolultabb, egyébként nem nehéz megérteni. Ha kiválasztasz egy nem elérhető Perket, akkor láthatod kiírva, milyen érték szükséges ahhoz, hogy használni tudd (Pl.: Heavy Armor: 50 - Requires: 60, azaz jelenleg 50 az értéked és 60 kell hozzá).

A harci képességek főként fegyverek és páncélok használatával növelhetők, viszont a különféle mesterségek elsajátításáért keményen meg kell dolgoznunk. Például harcosként nem árt fejlesztenünk a kovácsmesterséget (Smithing), aminek segítségével képesek leszünk egyre erősebb fegyvereket, pajzsokat és páncélokat készíteni, valamint megnövelni jelenlegi felszerelésünk tulajdonságait.

Hogy legyen némi fogalmatok ennek mikéntjéről, röviden összefoglalom a dolgok menetét. Persze aki nem akar ezzel vesződni, megteheti, hiszen találni és venni is lehet tárgyakat, nem kell mindent magunknak csinálnunk. Viszont amennyiben kicsit kikovácsoljuk azokat, sokkal hatékonyabbá válnak, így megéri foglalkozni kicsit a témával. Annál is inkább, mivel a sárkányok legyőzésekor megszerzett csontokból és pikkelyekből kiváló páncélt készíthetünk magunknak. Persze azt mondanom sem kell, hogy ehhez maximális Smithing képességre lesz szükségünk.

Tegyük fel, hogy szeretnénk magunknak kovácsolni egy egyszerűbb - mondjuk sima vasból készült - páncélzatot és kardot. Ehhez először is szükségünk lesz egy csákányra (Pickaxe), aminek segítségével bányászhatunk vasércet (Iron Ore). Állatbőr is kell a tárgyakhoz, így nem árt az útközben leölt farkasok és medvék irháját lenyúznunk. Ezután fel kell keresnünk egy kovácsműhelyt (Szinte minden településen akad), és neki is állhatunk a tárgyak elkészítésének.

Először is téglákba kell olvasztanunk a fémet, ehhez a kohó (Smelter) lesz segítségünkre. Ha készen vannak az öntvények (Iron Ingot), elő kell készíteni a bőröket. A cserzőállványon (Tanning Rack) csíkokra szabdalhatjuk az irhákat (Leather Strips). Utána irány a kovácsműhely (Blacksmith Forge), ahol a tömbök és bőrcsíkok segítségével immár elkészíthetjük a kívánt tárgyat.

Az így létrehozott páncélzat és fegyver semmiben sem különbözik azoktól, melyeket általában kereskedőknél vagy legyőzött ellenfeleknél is találhatunk/vehetünk. Viszont ez fejleszti kovácsolás képességünket is, és nem utolsósorban, amennyiben vesszük a fáradtságot, sokkal erősebbé is tehetjük őket. A páncélokat a munkapadokon (Workbench), míg a fegyvereket a köszörűkövön (Grindstone) tudjuk fejleszteni. Ezekhez viszont már Perkekre is szükségünk lesz, ezért fontos a magas kovácsolás (Smithing) képesség.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények