The Making of Karateka teszt

Van-e értelme játékot készíteni egy játékról? Létezik a „dokumentumjátékok” műfaja? A Making of Karateka egyértelműen bebizonyítja, hogy a válasz mindkét kérdésre: igen!

Prince of Japan

Ha lenne igazság a Földön, a Making of Karateka is ekkorát durranna, hiszen roppant igényes módon mutatja be azt, ahogy ez a játék nagy nehezen létrejött. Bár Mechner könyvként kiadott naplója sokkal mélyebben és részletesebben (és humorosabban) mutatja be a munkával és néha munkakerüléssel teli hónapokat, itt sokkal érdekesebben van tálalva minden. A korai változatokról nem csak Mechner, a portolást végző Cook, illetve az egykori Brøderbund-vezető Doug Carlston lefilmezett visszaemlékezései beszélnek, de a Mechner és apja közt zajló kedves beszélgetések is. Francis Mechner kis túlzással a Karateka másik designere volt: a gyermekét láthatóan imádó, szinte polihisztori képzettségű Francis írta a játék teljes zenéjét, ő javasolta a rotoszkópolás használatát, és a grafikától a játékdesignon keresztül a prezentációig millió ötlettel javította az egyetemi éveit játékfejlesztéssel töltő csemetéje projektjét.


[+]

Akinek esetleg nem lenne elég az, hogy olvashat a korábbi verziókról, az irányítás fura megoldásairól, félkész ötletekről, az ki is próbálhatja ezeket: nem elég, hogy a Making of Karateka tartalmazza a végül megjelent program három eltérő verzióját (Apple II, Commodore 64, Atari 800), de az ősi lemezekről nagy nehezen lementett korábbi, jelentősen eltérő verziókat is sikerült játszhatóvá tenni. Ez az aprólékosság, a Karateka ilyen mértékű tisztelete az, ami jelzi, hogy a Gold Master-sorozat milyen mértékben különbözik az oly sok igénytelen újrakiadástól és nosztalgiára építő olcsó játékgyűjteménytől.


[+]

A kollekcióban összesen 14 kipróbálható játék kapott helyet: a sort a legelső játékkezdemény, az Asteroid Blaster, majd későbbi címén Star Blaster félkész változatai nyitják, és a korábbiaknak megfelelően itt van a Deathbounce három korai, illetve egy végleges-szerű, de soha nem megjelent prototípusa is. A három említett bolti Karateka-verzión túl ugyanennyi fejlesztés közben létezett változatot is ki tudunk próbálni, köztük azt a nagyon korait is, amit Mechner a kiadó lenyűgözésére nyújtott be. E játékok igényesen emulálva jelennek meg, alternatív gombkiosztásokkal és grafikai opciókkal, idő-visszatekeréssel, illetve quicksave-lehetőséggel. A maradék két játék viszont nagyon is új: mind a Deathbounce, mind pedig a Karateka kapott egy teljesen új, 2023-as verziót!


[+]

A Deathbounce: Rebounded egy két analóg kart használó shooterként értelmezi újra a régi játékot: minden képernyőn az a dolgunk, hogy – ezúttal neonszikrák záporában – levadásszuk az ide-oda repkedő űrdenevéreket, az azokat keltető „fészkeket”, illetve a céltudatosabban támadó hajókat egyaránt. Nem állítom, hogy a műfaj új klasszikusa született meg, de egy vidám és küzdős félórát eltöltöttem ezzel, a beépített kihívásokat hajszolva, különféle achievementeket megnyitva.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

  • Kipróbáltuk a Tekken 8-at

    Online bétateszt egy új verekedős játékban – a tökéletes lehetőség a világ meghódítására. Vagy arra, hogy minden kontinensen nagyon csúnyán megveressük magunkat…

  • Tiny Thor teszt

    Több mint 10 év fejlesztés után az Asylum Square ismét visszarángat minket a 90-es évekbe, a platformjátékok aranykorába.

  • Street Fighter 6 teszt

    Ha eddig nem szeretted a verekedős játékokat, vagy csak nem tudtál beléjük rázódni, akkor a Street Fighter 6 lesz az, ami ezt megváltoztatja.

  • Final Fantasy Pixel Remaster Collection teszt

    Jószerivel nem telik el hét egy újabb játékgyűjtemény nélkül: most az első hat Final Fantasy érkezett meg egyetlen csomagba szedve, sok tekintetben példamutató módon.