Új hozzászólás Aktív témák

  • Runner_fxr

    Ármester

    válasz trialboj #175857 üzenetére

    Köszi, hogy megosztottad a tapasztalataid! Annyiban igazat kell, hogy adjak neked, a nagyobb súlyt tényleg szokni kell. Ez leginkább akkor érezhető, amikor ki kell emelni az elejét vagy bunnyzni akarsz, ez mindenképpen nehezebb manőver mint analógon, de megvan ennek is a technikája és kivitelezhető. Annyit tudni kell a rásegítős rendszerekről, hogy jelenleg a legjobban a Bosch és a Brose tudja összehangolni a motor és a felhasználó erejét. Ebből a szempontból a Shimano hátrányban van, bár az új EP8-at még nem próbáltam és ott elvileg már javítottak ezen. Ami az irányíthatóságot illeti, egy 20+ kilós pedelec montin a megfelelő guminyomás még fontosabb mint egy analóg gépen, ha túl keményre fújod, akkor lecsúszik minden ívről és tényleg nagyon észnél kell lenni nagyobb tempónál, de ha jó a gumid, megfelelő a nyomás, akkor ugyan úgy beteszed a kanyarokba, sőt! Az biztos, hogy egy 27,5 plusz-os külső esetében, valahol 1,2-1,3 bar környéke az ideális nyomás, akár pár tizeddel feljebb mész és máris csúszik a gép, nem tud játékos lenni. Ami nekem például jobban tetszik a nehezebb pedelec montin, az a köves, gyökeres, rázós részeken veretés, nagyobb tempóval. A középen, lent összpontosult "tőkesúlya" miatt rendesen ott marad a talajon, nem pattog sehova, csak átrombol mindenen, többször volt alkalmam cserélgetni túrán, mert jó pár ismerősöm kíváncsi volt mit tud egy E-Enduro, technikásabb terepen. Én meg hasonló kategóriás analóg Trail/Enduro bicajokra ültem át, a különbség kiábrándító. Engem baromira zavart az, hogy nincs súlya a bringának, a 13-14 kilós bringák olyan idegesek, pattogósak voltak alattam, hogy nekem meg valahogy attól ment el a kedvem. Láthatóan más nyomvonalakon is mentünk, ahol én átverettem, ott analóggal kevésbé merték ugyan azt, inkább más íveket választottak. (Még soha nem volt olyan, hogy lefelé veretésnél én hátrányban lettem volna, pedig nyomtam pár túrát az Alpinbike-os csapattal is, ahol azért nem kezdő montisok gyűltek össze, még is inkább az elsők között csapattam lefelé, mint az utolsók között. Így volt ez kb mindig amikor csapatosan bringáztunk.) Megszoksz valamit, utána idő kell mire átprogramozod magad, ez igaz oda vissza. Ami a rásegítés furcsaságát illeti, ehhez is idő kell, hogy megszokd. Ahhoz, hogy összhangban működj a rendszerrel, az adott rásegítési fokozatot a megfelelő pedálfordulattal kell párosítanod. Ehhez pedig nem elég 3 meredek mászás, ehhez nagyobb túrák kellenek, és abból is inkább több, mire teljesen megszokod. A max rásegítési fokozat az esetek 90%-ában feleslegesen erős, épp ezért nem is csoda ha valaki ezzel indít, akkor meglepődik, mert ugrik a gép, ez is a felhasználói elvárás egy ilyen bringa esetén, hogy ugorjon, legyen kicsit agresszív ha feltolod maxra. :) Összességében egy modern geos-s pedelec montival nagyjából ugyan azon a szinten lehetsz egy technikás terepen mint a hagyományossal, csak át kell rá szokni. Ha ez megvan, az is lehet jobban megszereted. Azért ehhez a fal érzéshez az is hozzájárul, hogy a normális átlagsebességed kb duplájával mész fölfelé, nyilván amikor elveszi a segítséget, visszatér a valóság. :) De ha már összeszoktál a rendszerrel, ez is megszűnik, mert tudod, hol jönne és olyankor már elkezded csökkenteni a pedálfordulatot és mondjuk visszaváltasz. Ez idővel automatikusan jön, mint az autóvezetésben a kuplungolás, váltás, nem gondolkodsz csak csinálod. Eleinte bakkecskézik alattad az autó, de idővel kezesbárány lesz. Amúgy meg ha rendes távokat szeretnél menni, akkor azért a 25-ös korlát ritkán fog beleszólni, mert értelemszerűen nem hajthatod mindenhol maxon, lefelé gurulásnál meg amúgy sem számít.

    (#175859)jjeahh:
    XC-s fejjel gondolkodva amúgy érthető is, nekem sem kéne E-MTB XC-hez. Trail/Enduro-hoz passzol ez leginkább, ha ezt a stílust űznéd, valószínűleg hamar rádöbbennél, hogy sok esetben több értelme van az E verziónak. Az meg, hogy ráül a kövér antisportoló is, inkább üdvözlendő, mint elítélendő. Valószínűleg jobban élvezi mint egy analóg montival a hegyekben, túlhajtva magát, és több eséllyel áll át egy sportosabb életvitelre. Amúgy is minden a felhasználón múlik, teljesen mindegy mit hajtasz, mert mindennel lehet keveset, lazán menni és ugyan úgy sokat is lehet keményen. :)

    (#175860)Hasaggymeg:
    Én nem is igazán szoktam magammal belsőt hurcibálni tubeless mellett, eleinte igen, amíg még nem annyira bíztam a rendszerben, de idővel rájöttem, hogy nagyon kicsi az esélye annak, hogy kelljen a belső, ezért az kimaradt a túrázós csomagból, maximum a kispumpa meg a nyomásmérő maradt. Szétszakadt külső esetén a belsővel sem mész sokra, szóval bárhonnan is nézed, a tubeless-nek inkább előnye van mint hátránya a belsőhöz képest. Én úgy érzem, hogy a gumi is jobban tapad, mint belsővel, mert jobban elterül. Annyi a fontos, hogy max fél évente pattintsd le a gumit és tölts rá, esetleg töröld ki a maradék trutyit. Bár sok esetben nekem 1 gumi egy feltöltést jelentett, mert mire utána kellett volna tölteni, már el is kopott hátul. :)

    Jelen esetben a Sram kínál vezeték nélküli váltást, a váltókarba CR2032 elem megy, ami akár 1-2 évig is üzemképes. A váltó egy töltéssel kb 24-25 óra üzemidőt tud, azért többnyire az is jó pár tekerés, mire tölteni kéne. Abszolút együtt lehet ezzel már élni és nincs többé elkoszolódó bovdenház ami miatt már pontatlan a váltás, nincs vázat reszelő, forgáspontnál megfeszülő bovdenház. Nem kell kiütni a pressfit-es középrészt, hogy váltóbovdenházat cserélj egy modern rejtett kábelezésű bringán és sorolhatnám az előnyeit. Csak felcsavarozod a váltókart, a hátsó váltót és kész! Az tény, hogy mindezért sok pénzt kell még fizetni, 150 euro a váltókar és 600 euro a hátsó váltó, de úgy gondolom, hogy ezt a cirka 260k HUF-ot be lehet vállalni annak aki milliós tételben gondolkodik kerékpárban. Én legalább is mindenképpen belekalkulálom a költségvetésbe a következő E-Enduro vásárlásakor. Szoptam már elehet a váltó bovden házakkal. Ráadásul egy 12-es váltórendszer piszkosul érzékeny erre, én meg eléggé maximalista vagyok ha váltás minőségről van szó. Én biztosan nem akarok még egyszer váltó bovdent látni a montimon, egy rossz vicc ahhoz a technikához képest ami egy mai modern gépben van! :D

    (#175874)goldnarmz:
    Pár hónapja nyüstölöm a Speedert, megszerettem, nagyon jó kis gép, és ebben például nem hiányzik a rásegítős rendszer. :) Ja hát ezek a külsők érdekesek az tuti, már olyan vágások vannak rajta, hogy parázok is tőle, hogy szétrobban 7 bar-on, pedig km még túl sok nincs benne.
    Én mindenképpen tubeless-re alakítom ezt is, akármilyen is lesz az új gumiszett.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák