Új hozzászólás Aktív témák

  • Friczy

    senior tag

    válasz Piftuka #285711 üzenetére

    Az átfogás a legkönnyebb és legnehezebb áttételek aránya. Az áttétel pedig az első és a hátsó lánckerekek fogszámát jelenti.
    Pl. egy átlagos trekking hajtómű (a pedálnál lévő lánckerekek) esetén a lánckerekek fogszáma 28-38-48 (persze lehet eltérő is, ez csak egy példa), ha a lánc a legkisebben van, akkor a legkönnyebb hajtani, persze egyben a leglassabb is, a hátsó keréknél lévő lánckerekek (megint csak példa) esetén a legkisebb mondjuk 12, a legnagyobb pedig 30 fogú. Hátul meg a legnagyobb jelenti a legkönnyebb és leglassabb áttételt.

    Innen adott az átfogás: a legkönnyebb fokozat 28/30, a legnehezebb pedig 48/12, tehát több, mint 4-szeres. 1x rendszer esetén értelemszerűen négyszeres átfogáshoz mondjuk 12-48 vagy 11-44 fogszámú sorra van szükség. Ennek azért van technológiai hátránya, meglehetősen mert ez azt is jelenti, hogy 33-36 láncszemet kell a váltónak 'eltüntetnie', ami nagyobb igényeket támaszt a váltóval szemben. De ebbe már ne menjünk bele.

    Mivel az első és hátsó lánckerekek nagysága nem szabvány, tehát sokféle van, így nincs értelme konkrét fokozatszámokat írni, ezt csak akkor tudod meg, ha ismered a konkrét értékeket. Ha viszont ismered, akkor akár egy táblázatban össze tudod foglalni a különféle áttételeket.

Új hozzászólás Aktív témák